Hlavní obsah

Začalo sčítání zakázaných billboardů. Teď je stát začne likvidovat

Reportér Seznam Zpráv Petr Švihel na D1, kde ŘSD kontroluje billboardy.Video: Petr Švihel

Ředitelství silnic a dálnic bude mít do úterý ze všech dálnic v Česku kompletní soupis billboardů, které jejich majitelé neodstranili z takzvaného ochranného pásma.

Článek

Na největší české dálnici D1 začalo Ředitelství silnic a dálnic sčítat billboardy, které tu podle nového zákona nemají co dělat.

Ministerstvo dopravy už dříve avizovalo, že zařízení na své náklady úřad zlikviduje a peníze pak bude vymáhat po majitelích billboardů, případně majitelích pozemků, na kterých stojí.

„Zahájili jsme dnes podrobný monitoring všech reklamních zařízení, která se nacházejí v ochranném pásmu dálnic. Dnešní den věnujeme především dálnici D1 - ještě dnes budeme mít perfektní detailní monitoring veškeré reklamy na D1 - a do úterního odpoledne do třetí hodiny budeme mít zmapovány a perfektně zmonitorovány všechny dálnice, což je zhruba 1230 kilometrů,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Ke každému reklamnímu poutači silničáři pořizují protokol s mapovým podkladem a souřadnicemi GPS, který je doplněn fotografií. Musí z toho být mimo jiné zřejmé, na jaké konstrukci je billboard připevněn. Všechny tyto informace začnou zřejmě během pondělí směřovat na silniční správní úřady, které budou postupovat dál podle zákonných lhůt.

Vlajka místo reklamy

Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona z roku 2012.

Zatímco někteří provozovatelé billboardy začali odstraňovat, jiní jen reklamní sdělení nahradili státní vlajkou. „Tím jsme jednostranně podle právního výkladu, který máme k dispozici, změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením tak, jak je definuje zákon,“ uvedl v tiskovém prohlášení Svaz provozovatelů venkovní reklamy.

Zatímco na dálnicích má povinnost odstraňovat nepovolené poutače státní ŘSD, na silnicích první třídy jde o věc krajů a jejich organizací.

Celkem by mělo od komunikací postupně zmizet na 3 000 reklamních poutačů ze zhruba 25 tisíc. Nařízení, které je motivováno zvýšením bezpečnosti silničního provozu, se ale netýká zastavěných území, kde je zároveň nejvíc reklamních ploch.

Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.

Doporučované