Článek
Ladislav Veselý se stal ředitelem společnosti Slevomat na začátku tohoto roku. Po roce příprav vystřídal ve vedení Marii Havlíčkovou, která se rozhodla věnovat rodině. Do ředitelského křesla usedal s tím, že polovina v létě prodaných voucherů bude na pobyty v zahraničí a značnou část měly tvořit dovolené v Česku, ideálně vícedenní.
Chceme být jednička na českou dovolenou
„Letos jsme chtěli růst na zahraničním cestování, o to jsme přišli naprosto jistě, uvidíme co s Chorvatskem, Slovenskem a Polskem. Co se ale naopak nezměnilo, je to, že chceme být jednička pro trávení dovolené v Česku a prodávat dlouhé pobyty. Část mé mise bylo dostat se z víkendových wellness pobytů k tomu, že si u nás lidé koupí čtrnáctidenní dovolenou se vším všudy a to teď vidíme. Nejprodávanější druh pobytu je na týden a v tom i teď meziročně rosteme,“ popsal v rámci rozhovoru Ladislav Veselý.
Ladislav Veselý
Ve Slevomatu působí od roku 2019.
Od roku 2020 zastává pozici ředitele.
Dříve pracoval v Seznamu jako produktový manažer platformy Stream.cz a ředitel divize.
Působil rovněž jako produktový ředitel ve vydavatelství Economia.
Pomoci cestovnímu ruchu na Slevomatu by mohly i flexibilní ceny, podobně jako je tomu například u letenek. Majitelé penzionů a hotelů totiž nevědí, jak přistoupit k současné cenotvorbě. Na jednu stranu se totiž snaží přitáhnout co nejvíce nových zákazníků a dohnat ztrátu, na druhou stranu je však jasné, že část lidí má momentálně omezený nebo žádný příjem a bude tak šetřit.
Dovolených letos prodáme víc než před rokem
Současná krize je ale příležitostí právě pro slevové portály. „Myslím, že v blízké době se mě zase lidé přestanou ptát, jestli se přejmenujeme, protože to jméno nám začne zase hrát do karet. Ta výhodnost je totiž něco, co si s námi lidé spojují. Slevové portály před deseti lety na krizi vznikly, je dost možné, že něco z toho se nyní zopakuje,“ vysvětluje Veselý.
Šéf Slevomatu tak navzdory koronakrizi očekává, že letošní léto překoná to minulé, alespoň na prodejích dovolenkových voucherů. V roce 2019 se poukazů na cestování prodalo víc než 200 tisíc, letos bude podle Veselého počet zrealizovaných dovolených přes Slevomat ještě víc.
Slevomat
V roce 2010 jej založil Tomáš Čupr.
Ročního obratu ve výši jedné miliardy korun dosáhl za necelé čtyři roky na trhu.
Nyní má více než 3,6 milionu registrovaných zákazníků.
S karanténou začalo obchodní experimentování
V době nejtvrdších protikoronavirových opatřeních musel největší slevový portál v Česku značně pozměnit svou nabídku. Za normálních okolností stojí na třech „nohách“: cestování, lokální zážitky a zboží. Dvě ze tří „nohou“ však pandemie vyřadila z nabídky a Slevomat tak musel začít experimentovat s nabídkou zboží.
„Řekli jsme si, že budeme obchodně experimentovat a všechno, co nám bude dávat aspoň trochu smysl, se pokusíme prodávat. Zároveň jsme se ale snažili vyvarovat toho, že bychom někde nakoupili roušky, vyvěsili to na billboardy a prodávali. A takové nabídky byly, třeba i nějaké dezinfekce, o kterých jsme nevěděli, jak to kdo vyrábí. Řekli jsme si, že nebudeme vydělávat na strachu lidí. Hodně jsme se tak zaměřili na trvanlivé potraviny od oříšků po tuňáka v konzervě,“ popisuje koronakrizi ve Slevomatu Veselý.
Právě zájem o tyto produkty tak meziročně raketově vzrostl a do popředí se dostaly i takové nabídky, nad kterými by dříve zákazníci jen nechápavě kroutili hlavou - například online degustace vína.
Linka Slevomatu měla 6000 volání denně
Kromě zajištění obchodu se však Slevomat musel postarat i o další důležitou část, a to byla péče o klienty a partnery. Z bezprecedentní situace totiž byli zaskočeni a nevěděli, jak postupovat s uplatněním voucherů. Zaměstnanci Slevomatu, kteří se do té doby věnovali například nabídce v zahraničí, tak museli „převléct kabát“ a začít pomáhat třeba na zákaznické lince, která evidovala šest tisíc volání denně.
„Máme nejzatíženější zákaznickou podporu, co jsme kdy měli. Máme stejný počet volání jako má tísňová linka v New Yorku, to je šest tisíc volání za den. Oni to měli problém odbavovat a my také,“ vypráví v rozhovoru Ladislav Veselý.
Zatímco tržby se propadaly a dotazy klientů přibývaly, musel i Slevomat v době karantény přejít do úsporného režimu. Že přichází velký problém, ve firmě tušili v únoru, díky své britské matce Secret Escape, která se zaměřuje na zahraniční cestování. Tržby začaly v únoru slábnout.
Úsporný režim by vydrželi ještě rok
„Měli jsme krásný leden a únor, když jsme začali prodávat valentýnské a prodloužené víkendy, pak jsme ale už koncem února začali pociťovat, že slábne poptávka po zahraničním cestování. A s vládními opatřeními v půlce března prodeje ustaly. Když se zavřely školy, klesly prodeje o 90 procent,“ vypráví šéf Slevomatu.
Zhruba třem stovkám zaměstnanců se tak zkrátila pracovní doba na polovinu a adekvátně k tomu se snížily i mzdy. Začal tak režim, který by firma v případě rapidně nízkých tržeb dokázala přežít ještě 12 měsíců.
„Využijeme podporu od státu na kurzarbeit, tam nám to v našich počtech vychází asi na milion korun měsíčně, což prostě pokryje část ztráty, velmi malou část,“ dodává Ladislav Veselý k podporám, které od státu firma čerpá. Jinou formu podpory nebo požadavek na náhradu ušlé mzdy ale neplánují.