Článek
České Velenice a rakouský Gmünd, tehdy ještě pouze jediné město Gmünd, se v roce 1907 staly prvním městem v Rakousko-Uhersku, které mělo trolejbusovou linku. Vlastně za ni tak trochu „mohla“ krátkozrakost gmündských, kteří o pár desítek let dříve, při stavbě železnice, trvali na tom, že trať i nádraží budou dál od města, aby nerušily.
Jenže po čase se místním přestalo chtít na vzdálené nádraží chodit pěšky.
Trolejbusová linka jezdila celkem devět let. Byl to sice krátký časový úsek, ale ve své době místní předběhli Vídeň, Bratislavu i Budapešť.
O desítky let později, když se blížil rok 2016 a blížilo se sté výročí konce provozu trolejbusů, vznikl nápad linku příležitostně obnovit.
Jiří Kovář začal stavět trolejbus sám, s přáteli. Jeho cesta ke stavbě historického stroje vedla přes tatínka. Ze sbírky starých rádií v otcově pozůstalosti byl krok k muzeu rádií, od muzea rádií byl krok k muzeu města České Velenice a od muzea Českých Velenic k trolejbusu.
Nadšenci měli k dispozici jen část plánů, několik historických fotografií a také nutnost nahradit trolejové vedení akumulátory.
Zprvu nereálně znějícímu plánu v průběhu realizace uvěřila velenická radnice. Nápad vzala za svůj a rozhodla se výrobu zaplatit. Dokonce ani nenabízela spoluúčast sousednímu Gmündu. A v roce 2016 trolejbus skutečně slavnostně vyjel.
Úspěch prvního trolejbusu přilákal pozornost britského muzea, které hledalo někoho, kdo by Londýnu postavil repliku prvního londýnského trolejbusu.
A tak Jiří Kovář postavil druhý trolejbus. Jenže ani po stavbě druhého trolejbusu mu žádný vlastní trolejbus nezbyl. Jak situaci vyřešil, se dozvíte v úvodním videu.
Reportáž je součástí pořadu Záhady Josefa Klímy, který v premiéře vysílá Televize Seznam každý čtvrtek od 21:00.
Jak naladit Televizi Seznam u vás doma? Praktický návod ZDE.
A můžete nás sledovat také na Facebooku.