Hlavní obsah

Začal první „trénink na Dakar“. V Šiklově mlýně zaskočil veterány 14letý závodník

OffROAD Maraton začal v Šiklově mlýně. Video: Jan Hrubeš, Letecké záběry: Jan Fuka, Seznam Zprávy

S prvními jarními dny a ustupujícím sněhem se na offroadové a motokrosové tratě vrací závodní podniky a šampionáty. Sobotou 24. března začala v Šiklově mlýně známá série závodů terénních vozidel MČR OffROAD Maraton 2018. Bývá často prvním závodem vedoucím k mezinárodním rallye soutěžím typu Dakar.

Článek

Již v půl osmé ráno se rozduněly motory 123 čtyřkolek na 4200 metrů dlouhé trati, vedoucí pastvinami, motokrosovou částí, ale i lesním průsekem. Rozmanitost prostředí přilákala jak známého dakaristu Zdeňka Tůmu, tak několikanásobného vítěze šampionátu Martina Miřejovského.

Dvouhodinový závod sice začal v teplotách okolo nuly, ale slunce přece jen vysvitlo a v příjemných 5 stupních se dopředu dral teprve 14letý Jan Zderčík na sportovní čtyřkolce Yamaha YFZ 450. Ten se postaral o největší překvapení závodu a vyhrál systémem start-cíl, při najetých 95 kilometrech. Jen o minutu a půl delšího času dosáhl v kategorii mistrovských sportovních čtyřkolek známý slovenský závodník Juraj Varga, který byl zdatným soupeřem českých závodníků už v předchozí sezoně. Martin Miřejovský dojel třetí a získal tak 20 bodů do závodní série. Mezi čtyřkolkami 4x4 zvítězil Michal Vágner z týmu Čtyřkolky Tišnov a zlato za veteránskou kategorii má Vladimír Novotný z EN Quad Teamu.

Oproti původním předpokladům došlo v závodu motorek ke změně. V Šiklandu se sešlo na 250 v českých zemích velmi oblíbený motocyklů, a proto ředitel akce Ondřej Nachtigall rozhodl o uskutečnění závodů dvou. V půl jedenácté vyrazily na trať mistrovské kategorie, tedy jezdci převážně se závodní licencí, a ve dvanáct hodin pohárové kategorie otevřené všem. Přes sto silnějších strojů využilo situace pro rychlejší závodění, kdy vítěz kategorie Mistr Moto E2 David Matocha ujel 4200 metrů trati za 5 minut a 8 sekund v nejrychlejším kole, s celkovým počtem 18 kol, následován Jaroslavem Chládkem a Tomášem Coubalem. Mistrovskou E1 nejlépe zvládl Jiří Maršálek a Daniel Neumann zazářil mezi veterány.

Na závodu aut byla na startu nachystána dvacítka strojů, závodních speciálů od litrových bugin až po osmiválec Audi V8. Pro české stáje, plánující mezinárodní závody, prvním závodem OffROAD Maratonu začala příprava na sezonu 2019. Pavel Režný z Wings Teamu uvedl, že ve výstavbě je nový závodní speciál, který má obstát v rallye vedoucí až do afrického Dakaru. Stroje startující v půl čtvrté se do závodu pustily s energií a na plný plyn. Nasazení nezvládly dva z nich a ulomení kola, respektive porucha diferenciálu, je vyřadilo snad až příliš brzy.

Českým podnikům vládnou v posledních letech buginy, litrové stroje s vysokými výkony a mimořádnými zdvihy tlumičů kol, jak loni také dokázal český účastník dakarské soutěže Rostislav Plný. Vítězný Can Am Quadservisu Špak - Vimek Racing Teamu s číslem 99 svou malou hmotností, obratností a pérováním ujížděl jak větším dvoulitrovým autům, tak na výkon velmi silnému stroji Audi V8, který zvítězil v kategorii speciálů nad dva litry.

Za čtyři hodiny závodu 99 najela 180 kilometrů bez sebemenších problémů vítězná posádka Petra Špaka, Filipa Vohradského, Vládi a Honzy Křížkových. Může si tak gratulovat k prvnímu a navíc suverénnímu vítězství mezi litrovými speciály i k celkovému vítězství závodu. Amatérská kategorie patřila nakonec bílé Suzuki a týmu Taurus. I ve speciálech do dvou litrů je Suzuki, a to loni představený stroj Autocentra Luňák, se kterým vždy usměvavý Tomáš Luňák s manželkou Anjou najel velmi slušných 149 kilometrů. Další závod podniku se uskuteční již 21. dubna, kdy zavítá do netradičního přírodního areálu Pístovských mokřadů. Zde bude záležet hodně na počasí, zda uspějí více výkonné, nebo naopak lehké a obratné stroje.

Pořad SPORT sledujte každý všední den od 18:30 na celoplošné Televizi Seznam.

Jak naladit Televizi Seznam u vás doma? Praktický návod ZDE.

Související témata:

Doporučované