Článek
Část mexické veřejnosti si přeje kriminalizovat sdílení a uveřejňování takzvaných memů s útočným nebo rasistickým obsahem. Návrh se zrodil v rámci nového balíčku mexických zákonů zabývajících se kyberšikanou.
Jeden z 31 států spadajících do federativní republiky Mexiko, Veracruz, hlasoval pro reformy zákona, které by útočné obrázky kriminalizovaly.
Trest za jejich uveřejnění na internetu by činil až dva roky vězení. Navrhovatel zákona, kongresman José Kirsch Sánchez, řekl, že smyslem novely je chránit uživatele internetu, uvedl The Independent.
Kritici projekt označují za „anti-meme zákon”. Podle nich se pouze lokální politici snaží ochránit sami sebe před zesměšněním na internetu, upozorňují také na omezování svobody slova.
Podobné pokusy o potrestání lidí, kteří vyrábí memy, probíhaly v Mexiku již roku 2015. Někteří kongresmani podle britského zpravodajského webu chtěli tehdy útočné obrázky trestat pokutou až 1600 dolarů (zhruba 36 000 korun). Návrh byl nakonec stažen.
Renesance mexického „anti-meme” sahá do Švédska
Celá záležitost má hlubší kořeny, které sahají do Evropy. Týkají se nedávné kauzy švédské společnosti Bahnhof poskytující online servis. V rámci kampaně, jíž se snažila přitáhnout nové zaměstnance, použila Bahnhof dnes již legendární mem.
Muž se na něm otáčí za dívkou, ač má vedle sebe přítelkyni, podle výkladu kritiků a i zmíněné společnosti odhazuje stávající kvůli novému a přitažlivému. Mem použili například také Britové v rámci brexitové kampaně.
På jakt efter ett nytt jobb? Just nu letar vi efter säljare, drifttekniker och en skillad webbdesigner. Kolla in vår sida med lediga tjänster här: https://www.bahnhof.se/om/karriar
Zveřejnil(a) Bahnhof dne Středa 4. duben 2018
Princip sdělení vadil švédskému reklamnímu ombudsmanovi. Ten jej označil za degradující pro ženy i muže. Na ženy se podle něj nahlíží jako na „sexuální objekty”. U mužů prý obraz naopak implikuje, že nemají problém vyměnit stávající partnerku kvůli nové a atraktivnější.
CEO společnosti Bahnhof, Jon Karlung, vydal prohlášení, v němž firmu obhajoval tím, že mu šlo pouze o vyjádření atraktivity společnosti. „Každý, kdo trochu rozumí mem kultuře, pochopí, o co nám šlo,“ uvedl.