Článek
V životech Čechů se začaly projevovat ekonomické dopady pandemie, které ovlivňují jejich spotřebitelské chování. Ukázal to průzkum společnosti EY realizovaný v červnu a červenci 2020 agenturou STEM/MARK, který je součástí globálního průzkumu EY Future Consumer Index.
Nadpoloviční většina lidí se v důsledku krize rozhodla přejít do úsporného módu. Z průzkumu vyplývá, že v posledních měsících třetině z nich klesl příjem, 36 procent lidí méně utrácí a téměř čtvrtina nakupuje jen zcela nezbytné věci. Pět procent lidí o své příjmy dokonce přišlo úplně a desetina spoléhá na státní podporu.
O své finance se nyní obává 65 procent lidí. Češi proto přestali utrácet za drahé zboží a služby a 41 procent z nich šetří na volnočasových aktivitách, 35 procent na dovolené a 26 procent také na oblečení a obuvi.
S úsporným režimem spotřebitelé počítají i do budoucna. Chtějí omezit například nákupy drahé elektroniky a chystají se cestovat méně než dřív.
„Část z respondentů, zejména ti starší, mění své nákupní chování. Snaží se nakupovat méně často a více věcí najednou nebo si objednávají zboží čí jídlo online,“ říká Lenka Vaněk, vedoucí poradenství spotřebního zboží a maloobchodu ve společnosti EY. Naopak lidé začali více vařit doma a z čerstvých surovin.
Navzdory situaci zůstávají někteří Češi optimisté. 43 procent respondentů soudí, že se během jednoho roku život vrátí opět do normálu. 30 procent lidí si myslí, že návrat potrvá skoro dva roky, zbytek očekává delší dobu.
„Je logické, že optimističtější jsou spíše mladí lidé, naopak vzdělanější část populace je opatrnější. Obavy o další ekonomický vývoj jsou i s ohledem na aktuální ekonomická data a pomalou obnovu v mnoha sektorech rozhodně namístě,“ uvádí Lenka Vaněk.
Jinak se Češi s pandemií vyrovnávají poměrně dobře. Téměř čtvrtina lidí tvrdí, že jim koronavirus zásadně proměnil život. Oproti tomu 69 procent Čechů uvedlo, že mají svůj život pod kontrolou.
Lidé však mají větší obavy o své zdraví než o svou ekonomickou situaci. Pociťuji větší strach o zdravotní stav svých blízkých než o svůj vlastní. Častěji vyjadřují tyto obavy lidé ve věku nad 45 let.
„Proto nepřekvapí, že pozitivním dopadem pandemie je, že lidé více dbají na osobní hygienu a více nakupují hygienické potřeby, starají se také více o svou domácnost,“ říká k výsledkům průzkumu Vaněk. „Do budoucna se podle průzkumu budou lidé snažit určitě více času trávit s rodinou,“ dodává.
S postupným rozvolňováním vládních opatření Češi začali vyhledávat pobyt na čerstvém vzduchu a rádi jezdili do přírody. Devět z deseti se při procházkách venku cítí příjemně a 71 procentům nevadí ani návštěva nemocnic. Přesto 80 procent Čechů nepřemýšlí o tom, že by se v dohledné době odstěhovalo z města na venkov.
Koronavirová krize donutila většinu Čechů přehodnotit svůj žebříček hodnot. Prvním příčkám nyní dominuje kvalita, zdraví a soukromí. Za kvalitnější výrobky je 40 procent Čechů ochotných si připlatit, 31 procent by utratilo více za tuzemské produkty a 27 procent nechce připlácet nic. Pro ženy je prioritou zdraví, mladí preferují rychlost a transparentnost, pro starší lidi je přednější pohodlí.