Článek
Ministr dodal, že havárii patrně nezpůsobila závada na stroji. Ghulám Sarvar Chán, který parlament seznámil s prvními závěry vyšetřování, uvedl, že piloti a řídící letového provozu nedodrželi standardní postup, což vedlo k nehodě.
„Bohužel (…) diskuse se celou dobu točila kolem koronaviru,“ uvedl Chán k rozhovoru mezi pilotem a kopilotem v kokpitu. Hovor je na záznamu a podle něj dokládá, že se oba piloti nesoustředili na řízení letadla. „Koronavirus v jejich myslích dominoval. Jejich rodiny byly zasaženy a mluvili o koronaviru,“ dodal. Uvedl také, že pilot i kopilot byli zkušení a zdravotně způsobilí létat.
Z vyšetřování také plyne, že se pilot při posledním pokusu o přistání nezmínil o žádné technické závadě, ačkoliv stroj letěl ve výšce 2 200 metrů, když byl 16 kilometrů od ranveje. Letadlo přitom podle Chána mělo být ve výšce 762 metrů.
Chán uvedl, že kontroloři letového provozu na nesrovnalost pilota upozornili a doporučili mu, aby se nesnažil za takové situace přistát, ale spíše zahájil další pokus.
„Navzdory tomu ale pilot ignoroval pokyn kontrolora,“ uvedl ministr. „Když byli v přistávací pozici, varovali je kontroloři, ale (pilot) řekl ‚zvládnu to‘ a opět začali mluvit o koronaviru,“ řekl Chán.
Airbus A320 společnosti Pakistan International Airlines se 22. května zřítil v obydlené oblasti jihopákistánského přístavního města Karáčí. Nehodu přežili jen dva z 99 lidí na palubě. Stroj, který přilétal z východopákistánského Láhauru, havaroval jen zhruba kilometr od ranveje při druhém pokusu o přistání.
Podle záznamu letových dat byl přistávací podvozek zasunut, přestože byl chvíli předtím vysunut kvůli přípravě na přistání. Pilotova poslední slova byla podle něj „Ach bože, bože, bože“.