Hlavní obsah

Za oblečení si lidé připlatí. Ceny jdou i o 20 procent výš

FactCool je největší slovenský e-shop. O největší část jeho tržeb se ale stará český trh.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Vlna zdražování se nevyhne ani oblečení. „Veškerá produkce nám zdražuje o 15 až 20 procent. A to nemluvím o dopravě, která je desetkrát dražší,“ říká Petr Král, šéf firmy s online obchody FactCool.

Článek

Móda na internetu je citlivá na počasí. Jakmile se ochladí, stoupají tržby, protože lidé vyměňují svůj šatník. Jenže teď tržby stoupají i bez mrazu. Největší slovenský e-shop FactCool už teď jede tempem devět tisíc objednávek denně. Před rokem to bylo pět tisíc balíčků denně.

„Tento měsíc jsme odeslali více objednávek než v listopadu a v prosinci loňského roku. Těch objednávek je tolik, že sklad už se dostává do skluzu,“ říká šéf firmy Petr Král s tím, že rekordem by letos mělo být 25 tisíc zásilek denně.

V loňském roce měl e-shop tržby 54 milionů eur, letos očekává 85 milionů eur. „Pokud vše půjde tak, jak má, příští rok by to mělo být 120 milionů,“ dodává Král. Začátek pandemie přitom vypadal na debakl. Tržby spadly na nulu a přišly komplikace.

„Potkávali jsme se s problémy v jednotlivých zemích. Někde nám zavřeli výdejní místa, jinde zrušili kurýry. V Estonsku zakázali dobírku,“ říká Král s tím, že pak se ale situace obrátila. „Pro nás to byly druhé Vánoce, které ale pokračovaly a pokračují. Od té doby to jde nahoru a držíme si 60 až 70 procent růstu,“ dodává.

5. prosince jsme museli dokonce vypínat reklamu, abychom to do Vánoc dobalili.
Petr Král, šéf FactCool

Takto rychlý růst však nezvládá sklad. „Už minulý rok to pro nás byla výzva. 5. prosince jsme museli dokonce vypínat reklamu, abychom to do Vánoc dobalili. Logistika je to úzké hrdlo, které nám brání, abychom Vánoce zdvojnásobili. Objednávky bychom stihli vytvořit, ale nezvládli bychom to odbavit,“ říká Král s tím, že problémy někdy působí i to, že firma má skladem jen polovinu zboží. Zbytek funguje na principu Market Place a dodavatelé zboží zasílají až na základě objednávek.

Letos ještě za loňské ceny, od ledna už za nové – vyšší

Zatímco letos ještě lidé nakupují za stejné ceny jako loni, pro příští rok firma počítá se zdražováním. „Letos jsou Vánoce ještě v pohodě. Ceny jsou stejné jako loni – objednávky jsme totiž museli uzavřít do konce ledna a to ten problém nebyl takový. Příští rok už bude jiný – nejenže se prodlužuje doba výroby, ale veškerá produkce nám zdražuje. Je to o 10, 15, někde i 20 procent,“ říká Král s tím, že co se týče inflace, minimálně v segmentu módy a oblečení se určitě nelze bavit pouze o pěti procentech. „A to ještě nemluvím o dopravě, která je desetkrát dražší,“ říká Král.

I když očekává, že část nákladů na sebe vezmou obchodníci, jeho odhad je, že v příštím roce oblečení zdraží minimálně o 15 procent.

Cenová úroveň už ale zůstane. Bývá to tak. Ceny už dolů nejdou
Petr Král, šéf FactCool

To, že by oblečení zlevnilo, až se situace s dopravou i výrobou uklidní, si Petr Král nemyslí. „Výroba se určitě za čas zase ustálí. Cenová úroveň už ale zůstane. Bývá to tak. Ceny už dolů nejdou,“ dodává.

Společnost FactCool prodává do 26 zemí a plánuje i další. „Máme v plánu dotáhnout celý jih, kde nám chybí Černá Hora, Albánie a Makedonie. Velmi blízko jsme nastavení logistiky do Moldavska, otevírá se nám prostor do Ruska,“ říká Král s tím, že i díky tomu, že do skupiny patří například i český e-shop BezvaSport.cz, má firma největší tržby v Česku. „I tak je to ale jen zhruba 16procentní podíl,“ dodává.

Petr Král společnost řídí a má v ní deset procent. Většinu firmy vlastní nejbohatší Slovák Ivan Chrenko, spoluzakladatel developerské skupiny HB Reavis.

„Pan Chrenko nepůsobí ve firmě velmi aktivně. Samotný byznys děláme z Trenčína a jednou měsíčně reportujeme výsledky,“ říká Král s tím, že i když firma v minulosti koketovala s myšlenkou přesunu do Česka, nakonec zůstala na Slovensku. „Těžíme z toho, že jsme v Trenčíně, kde v okolí 60 kilometrů není podobná firma s přesahem do zahraničí.“

Doporučované