Hlavní obsah

Za nárůstem nehod na železnici stojí podle generálního ředitele SŽDC nepozorní strojvedoucí

Generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda komentuje nárůst nehodovosti na železnicích.Video: Seznam Zprávy

Počet mimořádných událostí na českých železnicích v novém roce prudce stoupl. Inspektoři jich museli řešit o třetinu více než za stejné období minulého roku. Co za tím stojí a jak situaci řešit? O tom pro Seznam hovořil generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Článek

Podle Svobody je důvodů nárůstu mimořádných událostí více a příslušní pracovníci je analyzují. Existuje ale jedna příčina, která nad ostatní ční. Projíždění signálu „stůj“. „Strojvedoucí nerespektují návěs v podobě červené barvy a bohužel počet takových případů narůstá,“ řekl pro Seznam Svoboda.

Proč tomu tak je? „Nepozornost. Jinak to nelze říct. Někteří strojvedoucí se k tomu přiznají, jiní vysvětlení odkládají,“ dodal. Podle Svobody jde o vážnou chybu, často se ale podle něj stane, že strojvedoucí pouze nedobrzdí.

Ministerstvo dopravy, dopravci a další příslušné orgány stojí před otázkou, jak takový problém vyřešit. Podle Svobody jsou všechny požadavky a pravidla na strojvedoucí nastaveny stejně jako v minulosti. Množící se chyby jsou prý velkou neznámou, přestože se jim dá předcházet snadno. „Strojvedoucí má dodržovat předpisy a sledovat, co se před ním děje. Hovorově řečeno je před červenou vždy ještě oranžová,“ řekl.

Hovoří se také například o nástupu technologií. „Je to otázka stovek milionů a miliard korun. Navíc se to nevybuduje za pár dní,“ řekl k softwarovému nahrazení strojvedoucích. Technologie automatického zpomalování vlaků zatím s jejich provozem mohou pomáhat na trase mezi Kolínem a Břeclaví. Podle Svobody je ale třeba, aby byly odpovídajícím způsobem vybaveny vlaky i samotná železnice. Což se ve většině případů neděje. Instalace nových technologií je navíc oproti plánovaným výhledům značně zpomalená.

Do té doby je tak třeba zajistit, aby nedocházelo k lidským chybám. Ministr dopravy Dan Ťok v nedávné minulosti hovořil o obdobě bodového systému známého ze silnic, variantou jsou také kamery uvnitř kabiny strojvůdce, které by dohlížely na pracovníky. „Vnímám to jako pasivní prvky, které daný problém nevyřeší,“ reagoval na tyto návrhy Svoboda.

Možnost dvou strojvedoucích na jednom vlaku, podobně, jako to je například s piloty v letadle, zase nevidí jako proveditelnou. „Pomocný strojvedoucí v minulosti existoval, ale zvítězila ekonomika. Navíc by došlo ke zdvojnásobení stavů a už v současnosti chybí okolo dvou stovek strojvedoucích,“ dodal.

Související témata:

Doporučované