Článek
Srpnový podvečer, počasí nic moc. Přesto proudí kolem obchodu s turistickým vybavením v Hřensku dost lidí. Češi totiž letos zhusta tráví dovolené v tuzemsku a i na tržbách Hudy Sportu je to znát.
„Vidíme zvýšený zájem o turistické vybavení, o výstroj. Je to cítit na obratech. Bavíme se o nárůstu v desítkách procent,“ potvrzuje Ondřej Johanovský, ředitel Hudy Sportu, v první prodejně, kterou Hudy Sport v 90. letech otevřel.
Pro řadu Čechů jsou přitom outdoorové svršky i obuv běžnou uniformou i do města: lyžařská bunda, goretexové boty a sportovní kapsáče.
„Je to dáno historicky. Turistický klub je v Česku více než 100 let a i pískovcové lezení tu má velkou tradici. Když jsme byli zavření za oponou, ven se nemohlo, šlo cestovat jen po Česku. Takto to vzniklo,“ míní Ondřej Johanovský. A během pandemie utíkali Češi do přírody dvojnásob.
Ondřej Johanovský
- 2005 až 2007 generální ředitel Rock Empire
- od roku 2007 generální ředitel HUDYsport
- horolezec a sportovní nadšenec
Outdoorové vybavení už zdražuje
Kdo má nohy, kupoval pohorky. „Se zvýšeným zájmem o turistiku šla celá skupina obuvi nahoru, moderní designové barevné boty i klasické kožené,“ upřesňuje šéf sítě outdoorových prodejen, která na českém trhu funguje už 31 let.
S tím se ovšem pojí zdražování, cenovky se přepisují směrem nahoru nejen u turistických bot, ale u veškeré outdoorové výbavy a sportovních potřeb.
„Nejsme osamělý ostrov v ekonomice. Bohužel to stejným dílem postihne outdoor i sportovní vybavení. Materiály na vstupu se zdražují, inflace, mzdy rostou, ceny nemovitostí. To vše se projeví v konečné ceně,“ upozorňuje Ondřej Johanovský.
HUDYsport
- maloobchodní síť prodejen outdoorového s sportovního vybavení
- založena v roce 1990 pod vedením horolezce Jindřicha Hudečka
- má 35 prodejen, z toho čtyři na Slovensku
Po covidu stejně silní jako před ním
Pandemická uzávěra byla pro Hudy Sport zkouškou. Boty si klienti potřebují vyzkoušet, stan prohlédnout a spacák osahat.
Po počátečních rozpacích loni v březnu se spokojili s e-shopem. „Propad se podařilo dorovnat díky investicím do e-shopu. Hudy Sport covidovou dobu ustál bez ztráty pozice. Stejně jako jsme do pandemie vstupovali, tak jsme z ní vystoupili. Nedošlo k oslabení,“ shrnuje Johanovský. Propad tak zaznamenali jen u oblečení.
Hudy Sport provozuje 35 prodejen, z toho čtyři na Slovensku. Prodavači jsou buď přímo horolezci, nebo sportovci. „Dbáme na výběr lidí, aby zapadli do kolektivu a byli z oboru. Aby měli k produktům nějaký vztah,“ popisuje šéf Hudy Sportu. S výběrem sortimentu radili během uzávěry alespoň on-line.