Článek
Příští rok bude Ministerstvo školství rozdělovat dotace do sportu naposledy. Na podzim je vyhlásí už Národní sportovní agentura a od roku 2021 také převezme od školství veškerou agendu sportu.
Mezitím musí vzniknout úplně nový úřad. A nejde jen o personálie a nastavení celé organizace. Úřad potřebuje takové věci jako novou budovu, vybavení nebo počítačovou síť. A čas běží. Přesně za rok začnou úředníci Národní sportovní agentury vypisovat nové dotační výzvy pro kluby a svazy.
Pro letošek má na zřízení úřadu Národní sportovní agentura 50 milionů. První zaměstnance z Ministerstva školství přivítá 1. ledna 2020. Přecházet budou z resortu celkem ve čtyřech vlnách. Ti poslední se stanou agenturními pracovníky v polovině roku 2021.
„Na Ministerstvu školství bylo vyčleněno nějakých 50 milionů na vznik agentury. Postupně se bude jednat o rozpočtu na rok 2020,“ říká vládní zmocněnec pro sport Milan Hnilička, který zákon o Národní sportovní agentuře připravoval.
Podle důvodové zprávy se počítá zhruba se 100 miliony, které by měly zajistit fungování úřadu v roce 2020. Agentura bude mít dohromady 80 zaměstnanců. Dosud přitom běh odboru sportu společně s antidopingovým výborem zajišťovala na ministerstvu asi polovina lidí. Dalších 40 až 50 zaměstnanců tak musí agentura najít nově.
Otázka je tedy nasnadě. Co bude Národní sportovní agentura dělat lépe než Ministerstvo školství doteď?
Stadiony, stadiony, stadiony
„Ministerstvo nestíhá personálně, to je podhodnocené dlouhodobě,“ upozorňuje na základní problém nynějšího stavu Marek Hájek, místopředseda největší sportovní organizace České unie sportu.
Je pravda, že s časem se Ministerstvo školství pere. Od roku 2018 vyplácí podporu přímo klubům, jednotám a sportovním organizacím. Nicméně jeho úředníci nestíhají tisíce žádostí vyřizovat a peníze se dostávají ke klubům i s půlročním zpožděním.
„Dotační tituly jsou navíc vypisovány tak, že jdou proti sobě, není to provázané a je to velmi komplikované pro příjemce dotací, ať už pro svazy nebo sportovní kluby,“ doplňuje Hájek. Letos tak na sebe narážely třeba dotace na reprezentace s všeobecnou podporou. Sladění státních výzev s dotacemi od krajů a měst už je potom jen další hra, jejíž pravidla jsou tak složitá, že se v ní zvlášť menší kluby zcela ztrácejí.
„Musíme si uvědomit, že v těch nejmenších klubech je jeden trenér zároveň předsedou klubu, údržbářem a nevím čím ještě, a právě těmto lidem to musíme o to více zjednodušit. Snahou agentury bude, aby podpora přišla do všech klubů,“ plánuje Hnilička. Stavět chce na rejstříku sportovních organizací a svazů, který spustilo MŠMT před dvěma lety, a využít ho i k zautomatizování plateb, aby kluby nemusely každý rok žádat o peníze na svou stále se opakující činnost.
Díky většímu počtu zaměstnanců bude mít Národní sportovní agentura také více prostoru na plánování, kam by vůbec český sport měl směřovat. A hlavně, úřad bude mít jedinečnou možnost pustit se do velkých investičních projektů. Ať už to bude třeba stavba národního fotbalového stadionu, haly pro rychlobruslení nebo opravy zbídačených harrachovských můstků a hokejových stadionů, z nichž některé jsou v zoufalém stavu.
„S čím jsme nepohnuli, jsou určitě velké sportovní infrastruktury. Tam je potřeba dát celý program znovu dohromady. Je ale potřeba přemýšlet v kontextu, i mezinárodním. Nejde jen o to, že vidíme, v jakém stavu jsou můstky v Harrachově, ale vůbec uvažovat, jak často se budou využívat, které závody se tam budou pořádat. Nemůžeme se pouze vracet ke 20, 30 nebo 40 let staré historii,“ varuje náměstek pro řízení sekce sportu a mládeže MŠMT Karel Kovář.
Dotace uhlídáme, říká Hnilička
Každý takový krok vyžaduje ale zkušené úředníky, kteří dokážou dotační výzvy správně napsat. Jenže řada z nich podle informací Seznamu po oznámení plánu na vznik nové agentury z ministerstva odešla nebo odchází. Ani dalším se do nového úřadu přiliš nechce, protože zatím neexistuje organizační řád ani statuty, takže není jasné, jak bude Národní sportovní agentura vůbec fungovat.
Sportovní úřad navíc zavede nové způsoby vyplácení dotací. To ale kritizovali poslanci, senátoři i Ministerstvo školství. Jde o to, že od roku 2021 se budou moci o peníze ze státního rozpočtu na sport ucházet i obchodní společnosti, nejenom spolky a svazy.
„Dali jsme tam i nesportovní organizace, které mohou žádat o investiční dotace. To jsou i města a kraje. Ale dnes se často děje, že města mají svá s. r. o., která se starají o sportoviště. Ona dneska ale nejsou oprávněnými žadateli, i když sport provozují pro celé město,“ vysvětluje záměr novely Hnilička.
Znovu se také do koloběhu sportovních dotací vrací už opuštěné přeposílání peněz. Některé příspěvky tak půjdou svazům, které je budou moct předávat dále klubům. Od toho ale už v roce 2015 Ministerstvo školství ustoupilo, a to i kvůli kauzám s netransparentním rozdělováním dotací, které letos došetřila policie.
„Nevím, jaký další záměr z hlediska přeposílání peněz tam je, ale vidím silný rozpor se zákonem o rozpočtových pravidlech i z hlediska kontrolních mechanismů tak, aby se z příjemců dotace nestal prostředník. To by nebyla správná cesta,“ říká ministerský náměstek Kovář. Hnilička ale věří, že obnovená praxe nepůjde proti zákonu a zároveň rozdělovaní peněz dokáže agentura uhlídat.
Novela zákona o podpoře sportu ale nevyřešila základní problém – způsob financování sportu. Do roku 2002 polovinu peněz zajišťovala Sazka. Po jejím pádu je ale amatérský a mládežnický sport závislý na státním rozpočtu. Při přípravě zákona se mluvilo třeba o fondovém financování, jako má Státní fond dopravní infarstruktury. Ten má příjem třeba ze silniční daně nebo z poplatku za užívání dálnic.
Nic takového agentura mít k dispozici nebude. Sport navíc zmizí z jednání vlády, protože už nebude spadat pod Ministerstvo školství. Agentura tak nebude mít možnost ani mluvit do rozpočtu.
Za dva roky ministerstvo
Pro sportovní svazy je prý však důležitější především stabilita. Za posledních deset let se na školství vystřídalo 13 ministrů, nový úřad bude však šest let řídit jeden šéf, kterého může vláda odvolat v podstatě jen pokud poruší zákon.
„Je to projev politické vůle, který po širší dohodě sportovního prostředí akceptujeme. Pro nás je vždycky nejhorší, když dochází k nějakým dramatickým změnám, když se něco překotně předělává,“ říká šéf Českého olympijského výboru Jiří Kejval. K dalšímu překopání ale může dojít dost brzy, už za dva roky.
Česká unie sportu ani autor zákona poslanec Hnilička nezastírají, že agentura je hlavně mezikrokem k vybudování samostatného Ministerstva sportu. Záležet však bude na politické vůli příští vlády.
„My to bereme z dlouhodobého hlediska jako mezistupeň, podle nás ideální doba nastane po konci období této vlády, kdy bude dobré, aby došlo ke změně kompetenčního zákona a agentura se přetavila do samostatného ministerstva. Nejlépe podle našeho názoru s cestovním ruchem,“ plánuje místopředseda České unie sportu Hájek.
„Bylo by to fajn,“ přemýšlí nad myšlenkou samostatného Ministerstva sportu Hnilička. „Pokud to však uděláme, rozhodně se nemůžeme bavit o odpolitizování sportovního prostředí,“ dodává.