Článek
Turistům, kteří potřebují poradit, slouží po celé České republice informační centra. Kromě pomoci nabízejí i různé suvenýry, často tematicky spjaté s daným místem a často dodané od tamních drobných podnikatelů. S tím má být ale od března konec.
Informační centra suvenýry nabízejí v komisním prodeji. Prakticky to znamená, že jen zastupují výrobce. A tím vzniká paradox - zatímco obchodníci musí své tržby od března evidovat, města a obce mají ze zákona výjimku. Avšak pokud chtějí prodat zboží, měly by i radnice EET pokladnu mít.
„V případě, že obce nebo města zastupují a prodávají výrobky podnikatele, který jinak má povinnost evidovat tržby z prodeje těchto výrobků, tak vyplývá obci povinnost takovou tržbu zaevidovat,“ říká Jiří Fojtík, ředitel sekce metodiky a výběru daní na Finanční správě.
Situaci lze řešit buď tak, že město nebo obec vybaví informační centrum pokladnou připojenou do evidence, nebo ji tam poskytne podnikatel, jehož zboží se tam přeprodává. Podle Pavla Hlaváče, prezidenta Asociace turistických informačních center, je řešení ale většinou jiné.
„Informační centra budou komisní prodej rušit. Pro ně je nákup kas výdaj, se kterým nepočítala,“ říká Hlaváč.
V ohrožení jsou nejmenší začínající podnikatelé
Konec prodeje suvenýrů dopadne hlavně na drobné podnikatele. „Postihne to úplně ty nejmenší. Živnostníky, kteří napíšou knížku nebo vyrábějí dřevěné píšťalky nebo něco z toho místa. Pravděpodobně se to dotkne i regionálních produktů,“ vypočítává Pavel Hlaváč.
Podle Karla Havlíčka, předsedy Asociace malých a středních podnikatelů je to příklad toho, že měla existovat pro nejdrobnější živnostníky výjimka.
„Může to být tak, že se někdo rozmýšlí, jestli vůbec začne podnikat, nebo ne a má nějaké drobné suvenýry, které chce otestovat na trhu tak, že to dá do komise mimo jiné i na informační centra,“ říká Havlíček.
V rámci studia Seznam Zprávy k blížící se druhé vlně EET se k tématu vyjádřila náměstkyně Ministerstva financí Alena Schillerová.
„Řada konkrétních drobnějších problémů vyskalovala až nyní, když zákon vstoupil v účinnost a samozřejmě se na to snažíme zareagovat,“ řekla Schillerová.
Zatímco první, prosincová, vlna EET se týkala přibližně 40 tisíc hospodských a hoteliérů, od prvního března se má připojit násobně více podnikatelů. Podle odhadů Ministerstva financí má jít o 250 tisíc obchodníků. Jak se úřady připravují na druhou vlnu EET? Zvládnou násobně větší nápor podnikatelů? Podívejte se na speciální studio: