Článek
Lidé se tu ale svezou až při výluce ve stanici metra C Pankrác při výstavbě přestupní stanice na novou trasu metra D. Kdy to bude, zatím není jasné. V druhé fázi výstavby bude přebudováno náměstí Hrdinů, kde vznikne přestupní uzel.
Trať na Pankrác staví DPP v rámci rekonstrukce trati mezi zastávkou Pražského povstání a Vozovna Pankrác, která začala 19. září a potrvá do pátku 27. listopadu. Náklady na rekonstrukci a stavbu budou známy až po jejím dokončení. Podle Jana Šurovského, technického ředitele DPP, samotné prodloužení na Pankrác vyjde na několik desítek milionů.
„Napravujeme jednu z chyb ze 70. a 80. let, která se v Praze děla. Tehdy se myslelo, že nás dopravně spasí pouze metro a tramvaje už nebudou potřeba, a tady byla trať odstraněna. My ji obnovujeme v prvním úseku ke křižovatce s ulicí Hvězda,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr. V budoucnu bude trať prodloužena k poště v Budějovické ulici.
Trať bude měřit asi 250 metrů. Na Pankráci bude mít konečnou před semafory křižovatky ulic Na Pankráci a Hvězdova. Nebude zde klasická smyčka, ale dvě koleje se spojí v jednu a budou tam zajíždět obousměrné tramvaje, které se nemusí otáčet. Kromě zastávky na Pankráci se rovněž přesune současná zastávka Pražského povstání směrem nahoru k Pankráci a ponese název Kotorská. „Ta vznikne příští rok na jaře, nyní tu bude jen kolejové propojení,“ řekl Šurovský.
V druhé fázi výstavby pak vznikne zcela nová zastávka Pražského povstání na náměstí Hrdinů, kde bude nový přestupní uzel tramvají, autobusů a metra. V současné době jsou od sebe některé zastávky jednotlivých druhů dopravy až několik stovek metrů daleko.
Trať bude zprovozněna při zmíněné výluce ve stanici metra C Pankrác. Do té doby na ní budou parkovat auta. Výluku na Pankráci si vyžádá výstavba přestupu na novou stanici metra D. „Když byla (stanice Pankrác) stavěna, tak nebyla koncipována jako přestupní, takže všechny tyto věci se tam budou muset vybudovat. Když se řešilo, jakým způsobem nabídnout adekvátní náhradní dopravu, tak přišel ke slovu tento úsek tramvajové trati,“ řekl Šurovský. Kdy přesně bude zavřena, zatím není rozhodnuto.
Tramvaje v minulosti jezdily na Budějovickou a dále na Kačerov nebo na Ryšánku. Původně jezdily ulicí 5. května. Následně byla v roce 1970 trať přesunuta do ulice Na Pankráci. V květnu 1974 pak ulicí přestaly tramvaje jezdit. Původně byly odstraněny pouze kolejnice a na některých místech zůstaly pražce, a dokonce i odvodnění kolejových žlábků. Praha naposledy prodlužovala tramvajovou trať v roce 2011 do Podbaby.