Článek
Po letech otálení v Česku pokračují přípravy na rychlovlaky. Zatímco nyní trvá cesta z Prahy do Brna přes dvě a půl hodiny, v budoucnu se zkrátí na hodinu. Jízda rychlovlakem z Prahy do Ostravy zabere necelé dvě hodiny. První úseky mezi dvěma největšími městy mají být zprovozněné v roce 2030. „Hledáme ideální technické řešení. Vypadá to, že vlaky budou jezdit rychlostí 320 kilometrů v hodině. Tato rychlost výrazně nenavýší náklady a umožňuje propojení klíčových center,“ uvedl Radek Čech, který šéfuje odboru strategie Správy železniční a dopravní cesty.
Rychlovlaky propojí Prahu, Brno, Ostravu, počítá se také s napojením většiny krajských měst. Cestující se expresními vlaky dostanou dále do Vídně, Berlína či Hamburku.
Za šest let chtějí železničáři získat stavební povolení na pilotní úseky mezi hlavním městem a Brnem, teď řeší podrobnosti studie proveditelnosti a zpřesňují vedení tratí. „Úsek Praha-Brno je rozdělený do čtyř etap,“ uvedl manažer projektu Marek Pinkava ze SŽDC. Železničáři chtějí začít s rychlými tratěmi výjezdem z Prahy. „Pak budeme pokračovat do Světlé nad Sázavou, další část představuje Brno – Velké Meziříčí a zbývá poslední úsek. Jsme schopní pracovat najednou, ale záleží na financování,“ dodal Čech.
Právě peníze mohou obří projekt zbrzdit. Rychlotrať z Brna do Prahy vyjde minimálně na 150 miliard korun. „Částka je zatím orientační. Pokud budeme stavět v terénu bez mostu, stojí kilometr asi 400 milionů korun, pokud s mostem je to dvojnásobek,“ upřesnil Čech. Problematické mohou být ražby dlouhých tunelů. Kilometr takové stavby stojí přes 1,5 miliardy korun.
Železničáři v úterý představili projekt v Brně. Právě tam jsou v plánu dvě stanice expresních vlaků, přitom ani jedna zatím nestojí. Nové hlavní nádraží, o němž se mluví desítky let, vznikne v místě dnešního Dolního nádraží. Projekt za 45 miliard korun však stále nemá zajištěné peníze. „Samozřejmě s novým nádražím počítáme, ale rychlovlaky tam mohou stavět, i kdyby se stavba budovy z nějakého důvodu opozdila,“ dodal Pinkava.
V plánu je také nová stanice Brno-Vídeňská, která ulehčí dopravě v centru. „Poslouží především jihomoravským cestujícím tak, aby nemuseli autem zajíždět až do centra a tam složitě parkovat,“ vysvětlil Čech.
Některé úseky mezi Prahou a Brnem mohou být podle železničářů v provozu už v roce 2030. Náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák (ČSSD) je ale k termínu skeptický. „Samozřejmě budeme rádi, pokud se stavba neodsune, nicméně znám problémy spojené s projektováním a realizací tak obrovských staveb,“ řekl Hanák.
Vysokorychlostní trať povede i přes Břeclav do Vídně, nejdříve má být hotový úsek z Brna do Vranovic. „Stavební povolení chceme do roku 2025 a doba realizace bude krátká, takže by to mohlo být v roce 2027. Je to relativně jednoduchá stavba, takže je to asi o 20 miliardách korun,“ uvedl Čech.
Od Vranovic k hranicím se počítá s modernizací trati, která umožní vlakům dvoustovku. „Intenzivně to připravujeme, tento úsek by mohl být v provozu už před rokem 2025. Pokračování v těch samých parametrech pak bude na Slovensko a do Rakouska. Se zahraničními partnery jednáme, v obou případech je to schválené,“ řekl Čech.
Rychlejší vlaky z Brna mají jezdit i směrem na Přerov, kde se do roku 2025 počítá s modernizací trati pro rychlost až 200 km/h. „Půjde tam o zdvoukolejnění trati a vybudování úplně nového zabezpečovacího zařízení a odstranění křižovatek. Částka tak bude asi nad 50 miliard korun,“ řekl Čech.
V plánu je i navazující vysokorychlostní trať z Přerova do Ostravy odhadem za 60 až 80 miliard, která podle Čecha bude hotová v roce 2028.
Od Vranovic k hranicím se počítá s modernizací trati, která umožní rychlost 200 km/h. „Intenzivně to připravujeme, tento úsek by mohl být v provozu už před rokem 2025. Pokračování v těch samých parametrech pak bude na Slovensko a do Rakouska. Se zahraničními partnery jednáme, v obou případech je to schválené,“ řekl Čech.
2030: Z Prahy do Brna vlakem za hodinu
Rychlejší vlaky z Brna by měly jezdit i směrem na Přerov, kde se do roku 2025 počítá s modernizací trati pro rychlost až 200 km/h. „Půjde tam o zdvoukolejnění trati a vybudování úplně nového zabezpečovacího zařízení a odstranění křižovatek. Částka tak bude asi nad 50 miliard korun,“ řekl Čech. V plánu je i navazující VRT umožňující rychlost až 320 km/h z Přerova do Ostravy odhadem za 60 až 80 miliard, která by podle Čecha mohla být hotová v roce 2028.
Do roku 2030 by měly také začít práce na hlavním úseku plánované vysokorychlostní trati z Prahy do Brna. Podle Čecha se náklady odhadují na 150 miliard korun, práce by mohly být hotové v roce 2033 nebo 2034. Díky rychlosti 320 km/h by se lidé mohli z hlavního města dostat do centra jižní Moravy za necelou hodinu. Čech na dotaz ČTK odpověděl, že přivedení vysokorychlostní železnice do Brna směrem od Prahy neovlivní ani případné zdržení stavby nového vlakového nádraží v Brně. Železnice totiž podle něj povede do míst dnešního dolního nádraží, kde má poblíž v budoucnu být nové nádraží. Dolní nádraží slouží nákladní dopravě a občas i cestujícím při omezení hlavního nádraží, které nemá kapacitu na vysokorychlostní tratě.