Článek
Velkolepé oslavy stopadesátiletého výročí se konají 106 kilometrů východně od Salt Lake City. Tam se, na místě zvaném Zlatý hřeb, 10. května 1869 propojily východní a západní části železnice.
Stavba se řadí mezi inženýrská mistrovská díla 19. století, Transkontinentální železnice zrychlila cestu z pobřeží na pobřeží na pouhý týden, do té doby trvala i několik měsíců. Nové spojení také urychlilo anglo-evropské osídlení amerického západu, připomíná agentura Reuters.
Na stavbě pracovaly tisíce lidí, spousta z nich byli čínští imigranti, kteří měli daleko horší pracovní podmínky než bílí dělníci. Dostávali méně peněz za delší pracovní dobu, navíc jich více než 1200 utrpělo těžké pracovní úrazy, často i smrtelné. Tyto skutečnosti nakonec vedly ke vzniku prvního amerického zákona omezujícího práci imigrantů.
„Cítím se velmi emotivně, protože to jen ukazuje, jak nesmírně těžké to bylo. Vím, že museli pracovat během hrozivých mrazivých zim, ale i v pouštním horku a museli pracovat šest dní v týdnu, deset hodin denně, s chřestýši všude okolo,” uvedla pro agenturu Reuters Connie Young Yuová, sedmasedmdesátiletá prapravnučka jednoho z dělníků.
Dostavba železnice se ohlásila celé zemi pomocí telegrafu, hláškou „hotovo”. Otevření se tak považuje i za jednu z prvních celonárodních mediálních událostí.