Článek
Elektrická lokomotiva jela sníženou rychlostí a byla tažena speciálním vlakem. Podle mluvčího muzea Jana Dudy šlo o největší a nejtěžší elektrickou lokomotivu pro traťovou službu na území ČR.
Lokomotiva, která je zapsána na seznamu kulturních památek ČR, byla v minulém týdnu převezena z plzeňské Techmania Science Center do plzeňského depa Českých drah, kde byla prohlídnuta a připravena na přesun.
„Lokomotiva S699.001, jejíž koupě do sbírek NTM se právě uskutečňuje, je další z řady úspěšných akvizic Národního technického muzea, které v tomto roce obohatilo své sbírky o desítky kolejových vozidel – naprostých unikátů i vozidel typických pro československou železniční historii i současnost,“ uvedl Duda.
Své nové místo najde v chomutovském železničním depozitáři, kde bude vystavena v příštích letech pro návštěvníky během sezonního zpřístupnění depozitáře. „Po dokončení stálé expozice Muzea železnice a elektrotechniky NTM na Masarykově nádraží v Praze je předpokládáno vystavení této významné kulturní památky právě zde. Ani jedna z lokací nevylučuje příležitostné vystavení na dalších místech, domovskou Plzeň nevyjímaje,“ uvedl mluvčí.
Laminátka je unikátní prototyp šestinápravové elektrické lokomotivy S699.001 vyrobené ve Škodě Plzeň roku 1963, největší a nejtěžší elektrické lokomotivy pro traťovou službu na území ČR. Podle Dudy jde o průkopníka, který stojí na počátku vývoje střídavé elektrické trakce na českém území, jež brzy ovládla celou republiku. „Vedle rozměrových a výkonových superlativů je nesmírně cenná také pro svůj ikonický design, za nějž vděčí designérovi Otakaru Diblíkovi, který pro stavbu skříně použil tehdy nový a nepříliš vyzkoušený materiál - skelný laminát, díky němuž se podařilo vytvořit z lokomotivy doslova umělecké dílo,“ uvedl Duda.