Hlavní obsah

Z Plzně budou od prosince jezdit nové vlaky na Klatovy, Beroun a Karlovy Vary

Foto: Správa železnic

Plzeňské hlavní nádraží na vizualizaci.

Z Plzně budou od prosince, od nového grafikonu, vyjíždět nové osobní a spěšné vlaky na Beroun, Klatovy a Karlovy Vary.

Článek

„Plzeňský kraj doufá, že spolu se započatou kompletní obnovou výpravní budovy plzeňského hlavního nádraží za 670 milionů Kč přilákají nové cestující na železnici,“ řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek.

„Od prosince vyjedou nové vlaky, RegioPantery, mezi Klatovy, Plzní a Berounem. Půjde o osobní a spěšné vlaky, které objednává Plzeňský kraj (rychlíky objednává ministerstvo dopravy). Budou stavět ve všech stanicích a pro dopravní obslužnost mají velký význam. V Berouně budou navazovat na další vlaky směrem na Prahu,“ uvedl. Vlaků z Klatov do Plzně a do Berouna bude včetně náhradních 11. „Dopravní obslužnost se ještě o něco zahustí podle toho, kolik lidí jezdí na kterých spojích,“ řekl Čížek.

Kraj je objednal u Českých drah, jež uspěly v soutěži. Vzhledem k tomu, že půjde o soupravy nakoupené bez dotace, bude kraj platit vysokou cenu za jeden kilometr, oproti starým soupravám o 100 korun na kilometr víc, což je způsobené hlavně odpisy vlaku. Do ceny se promítne také nejmodernější evropské zabezpečení ETCS. Nárůst bude podle Čížka poměrně značný, ale komfort se podle Čížka výrazně zvýší, protože jde o vlaky klimatizované, nízkopodlažní s možností připojení na wi-fi a dobíjení. „A díky zabezpečovacímu systému jsou i bezpečnější,“ dodal. Vinou růstu nákladů dá kraj příští rok na vlakovou dopravu zhruba o 100 milionů Kč víc než letos.

Současně s nimi vyjedou také v prosinci nové spěšné vlaky směrem na Mariánské Lázně, Cheb a Karlovy Vary. „Domluvili jsme se, že dva budou v barvách Karlovarského a dva v barvách Plzeňského kraje, protože jsme to připravovali společně,“ uvedl. Měly vyjet už v červenci, ale vinou covidu je výrobce nestihl včas dodat. „Ale naplánovaný dopravní koncept, tedy častější spojení na této trase, už běží. Zajišťují ho zatím soupravy RegioShark. Ale nové vlaky RegioPanter vyjedou až v prosinci,“ uvedl. Na ně se naopak podařilo získat dotaci EU, takže tam cena za kilometr je významně menší, protože jsou nižší odpisy. Životnost obou vlaků se počítá na 30 let, dodal.

V Plzeňském kraji nasadily ČD od roku 2018 nové vlaky z Plzně na Horažďovice (devět elektrických vlaků RegioPanter), díky nimž se zvýšil počet cestujících o 20 až 30 procent. Plzeňský kraj platí všem dopravcům za objednané kilometry a tržby za jízdné jsou jeho příjmem. Pokud inkasuje od cestujících méně, musí dopravcům doplácet více z rozpočtu.

Související témata:

Doporučované