Hlavní obsah

Z pásu sjely první Tesly „Made in China“. Bitva elektrovozů začala

Foto: Wikipedia.org

Tesla Model 3.

Čínský trh se pro světové automobilky stal nejdůležitějším kolbištěm. Už dávno však na něm nesoupeří mezi sebou, ale proti domácím automobilkám.

Článek

Když si šéf automobilky Tesla vybíral, kde postaví první zahraniční továrnu na své vozy, padla volba na Čínu. Nyní závod poblíž Šanghaje dodal domácím klientům první Tesly a bez Muskovy účasti se to neobešlo. Bílou Teslu Model 3 si jako první odvezl zájemce z města Wu-Si, které leží necelé dvě hodiny od Šanghaje.

Tesla do továrny v Číně investovala dvě miliardy dolarů (více než 45 miliard Kč) a postavit ji stihla v rekordním čase. Závod začal dodávat auta zákazníkům jen 357 dnů od zahájení výstavby, což představuje nejen rekord v rámci aktivit globálních automobilek v Číně, ale dost pravděpodobně také na celém světě. Musk za to také nezapomněl poděkovat místním úřadům.

Tesla vyrábí v závodě svůj Model 3 a plánuje tam vyrábět i další vůz, sportovně-užitkový Model Y. Musk očekává, že poptávka po SUV by mohla být vyšší než po všech dalších vozech Tesly dohromady. Bližší informace k projektu Modelu Y v Číně však neuvedl.

Tesla představila Model Y loni v březnu a prodej chce zahájit do letošního léta. Kromě toho Musk prohlásil, že má v úmyslu do Číny přenést celý design a vývoj nových modelů své automobilky pro celý svět.

Pružný čínský přístup

Nyní se společnost musí vyhnout potížím, které provázely rozjezd výroby v jejím americkém závodě. Produkční plán „podstřelovaly“ takovým způsobem, že Teslu zachránila jen nezlomná víra investorů v jejího šéfa. Každou minutu tratila automobilka osm tisíc dolarů a v jeden moment jí zbývaly peníze jen na pár týdnů provozu. Potíže však podle všeho překonala, za třetí kvartál minulého roku ohlásila zisk a náběh čínské továrny by jí měl zajistit další odbytiště.

Přístup čínského státu, který zároveň vede s Washingtonem ostrou celní válku, ukazuje na velkou pružnost v čínském přístupu. Povolení pro výstavbu podniku, aniž by musela být zainteresovaná i domácí firma, prošlo již dříve. Muskovi se ale krom toho podařilo dostat svou Teslu na seznam vozů osvobozených od desetiprocentní daně z prodeje, a navíc může zájemce o vůz inkasovat i vládní bonus ve výši 3 560 dolarů.

Tesla se také snažila maximálně přizpůsobit místním podmínkám, především pak cenovým. Model 3 (299 050 jüanů, v přepočtu zhruba 975 tisíc korun s vládní pobídkou) nakonec podle informací agentury Bloomberg prodává za prakticky stejné peníze jako ryze čínské značky Nio (240 000 jüanů, v přepočtu 782 tisíc Kč s pobídkou) a Xpeng Motors (358 000 jüanů, cca 1 167 tisíc Kč, bez pobídky), zatímco západní konkurenti jako BMW, Daimler (580 000 jüanů, v přepočtu přibližně 1 890 tisíc korun) či Audi (693 000 jüanů, cca 2 258 tisíc korun) v této cenové soutěži nedokážou držet krok.

Doporučované