Článek
Když si šéf automobilky Tesla vybíral, kde postaví první zahraniční továrnu na své vozy, padla volba na Čínu. Nyní závod poblíž Šanghaje dodal domácím klientům první Tesly a bez Muskovy účasti se to neobešlo. Bílou Teslu Model 3 si jako první odvezl zájemce z města Wu-Si, které leží necelé dvě hodiny od Šanghaje.
Tesla do továrny v Číně investovala dvě miliardy dolarů (více než 45 miliard Kč) a postavit ji stihla v rekordním čase. Závod začal dodávat auta zákazníkům jen 357 dnů od zahájení výstavby, což představuje nejen rekord v rámci aktivit globálních automobilek v Číně, ale dost pravděpodobně také na celém světě. Musk za to také nezapomněl poděkovat místním úřadům.
Tesla vyrábí v závodě svůj Model 3 a plánuje tam vyrábět i další vůz, sportovně-užitkový Model Y. Musk očekává, že poptávka po SUV by mohla být vyšší než po všech dalších vozech Tesly dohromady. Bližší informace k projektu Modelu Y v Číně však neuvedl.
Tesla představila Model Y loni v březnu a prodej chce zahájit do letošního léta. Kromě toho Musk prohlásil, že má v úmyslu do Číny přenést celý design a vývoj nových modelů své automobilky pro celý svět.
Pružný čínský přístup
Nyní se společnost musí vyhnout potížím, které provázely rozjezd výroby v jejím americkém závodě. Produkční plán „podstřelovaly“ takovým způsobem, že Teslu zachránila jen nezlomná víra investorů v jejího šéfa. Každou minutu tratila automobilka osm tisíc dolarů a v jeden moment jí zbývaly peníze jen na pár týdnů provozu. Potíže však podle všeho překonala, za třetí kvartál minulého roku ohlásila zisk a náběh čínské továrny by jí měl zajistit další odbytiště.
Přístup čínského státu, který zároveň vede s Washingtonem ostrou celní válku, ukazuje na velkou pružnost v čínském přístupu. Povolení pro výstavbu podniku, aniž by musela být zainteresovaná i domácí firma, prošlo již dříve. Muskovi se ale krom toho podařilo dostat svou Teslu na seznam vozů osvobozených od desetiprocentní daně z prodeje, a navíc může zájemce o vůz inkasovat i vládní bonus ve výši 3 560 dolarů.
Tesla se také snažila maximálně přizpůsobit místním podmínkám, především pak cenovým. Model 3 (299 050 jüanů, v přepočtu zhruba 975 tisíc korun s vládní pobídkou) nakonec podle informací agentury Bloomberg prodává za prakticky stejné peníze jako ryze čínské značky Nio (240 000 jüanů, v přepočtu 782 tisíc Kč s pobídkou) a Xpeng Motors (358 000 jüanů, cca 1 167 tisíc Kč, bez pobídky), zatímco západní konkurenti jako BMW, Daimler (580 000 jüanů, v přepočtu přibližně 1 890 tisíc korun) či Audi (693 000 jüanů, cca 2 258 tisíc korun) v této cenové soutěži nedokážou držet krok.