Hlavní obsah

Z nuly na miliardy za pár let. Jak čeští IT dravci prodali firmu

Foto: Integromat

Jeden ze šesti spoluzakladatelů Integromatu Ondřej Gazda. Ve firmě zůstává na ředitelské židli i po jejím prodeji.

Šestice Čechů dokázala za pouhé čtyři roky vybudovat firmu, za kterou dnes Němci platí miliardy. Její automatizační řešení umí pomoct jednotlivcům i velkým korporacím ušetřit čas i náklady.

Článek

Společnost Celonis, globální lídr na poli digitální analýzy procesů, koupila českou firmu Integromat. Rychle rostoucí česká společnost se ocitla v hledáčku německého investora díky unikátní schopnosti automatizovat procesy napříč aplikacemi, platformami a systémy.

Přesnou cenu transakce firmy nezveřejnily, jde ale o více než 100 milionů dolarů, což je podle aktuálního kurzu více než 2,3 miliardy korun. „Chtěli nás koupit už v roce 2017, domluvili jsme se ale až teď,“ komentoval transakci pro SZ Byznys spoluzakladatel a šéf Integromatu Ondřej Gazda.

Vysoká prodejní cena podle něj odpovídá tomu, že trh automatizace procesů velmi rychle roste a produkt Integromatu má velký potenciál. „Jsme zvyklí na každoroční dvojnásobný růst tržeb,“ uvedl. Od roku 2018 je firma v zisku, od začátku letošního roku do uzavření transakce v druhé polovině září vydělala 170 milionů korun.

Ze šesti původních zakladatelů zůstává ve firmě on a technický ředitel Patrik Šimek. Za část peněz z prodeje si všech šest nakoupilo i akcie německého Celonisu.

Celonis, mezi jehož zákazníky patří velké korporace jako Airbus, Siemens, Vodafone či BMW, se zabývá tzv. data miningem. Díky analýze procesů a datových toků v konkrétní firmě dokáže ukázat na neefektivity a zbytečné náklady. Koupí Integromatu dokáže nabídnout nejen analýzu, ale i řešení problému. To umí propojit stovky nezávislých aplikací a platforem, které by spolu jinak nebyly schopné komunikovat. Úkoly, které dříve musel člověk složitě zadávat přes různá rozhraní, se tak řeší automaticky.

Jednotlivci i velké finanční skupiny

Integromat má přes 375 000 uživatelů od jednotlivců po velké firmy. Přes třetinu jeho zákazníků je ze Spojených států, zbytek tvoří klienti ze západní Evropy nebo Asie. Z Česka jsou jen tři procenta zákazníků, například Česká spořitelna.

Nedávno začali spolupracovat s velkou českou finanční skupinou, kde řeší zefektivnění procesů v oddělení retence (udržení, pozn. red.) zákazníků. „Na oddělení retence pracuje 40 lidí. Když chce nějaký zákazník od společnosti odejít, pracovník musí sáhnout do sedmi různých systémů, aby zjistil, jaké má všechny produkty a co mu může nabídnout, aby zůstal,“ popisuje Ondřej Gazda. „S naším řešením se zaměstnanec přihlásí čipovou kartou k tiskárně, ze které vyjede papír s odcházejícími klienty, kteří pod něj spadají, a se všemi detaily, které pro retenci potřebuje. Denně tak celé oddělení ušetří dvě hodiny času,“ popisuje šéf Integromatu, jak jejich produkt může fungovat.

Firma pracovala také pro společnost poskytující právní poradenství po telefonu. Advokáti, kteří telefon zvedali, měli zaznamenat čas volání a dobu strávenou poradenstvím pro jednotlivé klienty. Občas ale zapomněli. Teď umí systém rozpoznat podle čísla volajícího konkrétního klienta a čas právníků na telefonu na konci měsíce sečíst a poslat zákazníkovi fakturu.

„Podařilo se nám vybudovat unikátní technologii použitelnou v jakémkoli segmentu. Může ji využít kdokoli, kdo přenáší data. Bez znalosti programování si sám nastaví běh procesu,“ říká Gazda. Jednotlivec si může například nastavit pravidlo, že každá fotka, která mu přijde mailem, se automaticky uloží někam do cloudu.

Do tisíce automatizovaných operací je produkt Integromatu zdarma, navýšení kapacity začíná na devíti dolarech, za které si zákazník kupuje 10 tisíc operací.

Řešení Integromatu bude dostupné nejen v nabídce Celonisu, ale nadále i samostatně. „Naším dlouhodobým cílem je vytvořit automatizační standard, abychom byli považováni za univerzální řešení. S Celonisem se tam dostaneme rychleji, máme silného partnera,“ konstatuje Ondřej Gazda.

„Složitost systémů způsobují především rigidní a fragmentovaná IT prostředí v kombinaci s neschopností propojit a automatizovat procesy, chod aplikací a systémů. Díky Integromatu můžeme našim zákazníkům pomoci zvolit úplně odlišný přístup a automatizovat intuitivně podle jejich potřeb,“ říká Alex Rinke, jeden ze zakládajících ředitelů Celonisu. „Kdo neviděl, neuvěří – Integromat umožňuje každému, aby si vytvořil jednoduché, čisté a škálovatelné automatizace, to všechno v rámci stovek systémů, jež lidé používají ke každodenní práci.“

Doporučované