Článek
Letošní předvolební kampaň je v mnohém jiná. Zatímco předchozím volbám do Poslanecké sněmovny dominovaly billboardy, rozdávání letáčků či předvolebního guláše nebo velké inzeráty v tisku, letošní kampaň naplno dobyly sociální sítě. „Strany se naučily pravidla kampaně a vědí, jak se správně pohybovat na hraně zákona,“ říká člen Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí Jan Outlý.
A to platí zejména u ministrů vládních stran, z nichž většina v letošních volbách kandiduje, mnohdy jako lídři kandidátky. Na rozdíl od lídrů kandidátek ostatních stran mají k dobru jednu věc – ministerskou funkci. Ta jim de facto umožňuje dělat kampaň tak, že to dle zákona kampaň vůbec není.
„Dělají to velmi chytře, aby vykličkovali z oficiální kampaně. Vystupují jako ministři, ne jako kandidáti,“ vysvětluje Outlý, podle nějž se z českých ministrů před volbami stávají spíš youtubeři. „Dělají happeningy, nechají se u toho fotit, natáčet na YouTube, pozvou si veřejnost. Nikde neprezentují stranické logo ani neříkají žádné předvolební sliby, jen hodnotí svoji práci,“ popisuje. Jeho úřad na takto vedenou kampaň nemůže, protože o předvolební kampaň přeci nejde.
Ne každý starosta či ředitel je tak odvážný jako starostka krkonošských Mladých Buků Lucie Potůčková (je fér upozornit, že je také kandidátkou do Sněmovny, je šestkou na listině Pirátů a STANu v Královéhradeckém kraji), která v červenci vypoklonkovala ministryně financí a místního rozvoje, které se chtěly k ní do obce pozvat na inspekci tamní školy, kterou obec zrekonstruovala za evropské peníze.
Ministři v čele s premiérem přesto voliče zásobují stovkami fotek z ministerských návštěv různých míst, které jedou obhlédnout ne jako kandidáti, ale jako ministři.
Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) tak v uplynulých dnech své fanoušky potěšila třeba fotografií s vojáky z Vyškova, videem od karlovarského hotelu Thermal, fotkou s elektrokolem z rodinného vinařství na jižní Moravě či z břeclavských vodáren. Většinou se jedná o místa v jejím volebním obvodu.
„Dělají to velmi profesionálně, s velmi zdařilým marketingem. A nepřekračují tu hranici mezi vládní a politickou kampaní. Ministři se těchto výhod, které jim funkce přináší, naučili využívat na maximum,“ dodává.
Úřad, který dohlíží na to, že financování kampaní běží podle regulí a že strany neutratí víc než zákonných 90 milionů korun, je proti takovémuto vedení kampaně bezzubý. „Otázkou je, kam narýsovat pomyslnou čáru: Kde to kampaň je a kde už není. S tím se musíme poprat. Je tu velký posun od billboardů, letáků a mítinků, které byly měřitelné, do této zóny, která je hůře uchopitelná,“ přiznává Outlý. K možnému zpřísnění legislativy je však skeptický. „Vše nelze napasovat do zákonů. Navíc se dostáváme do citlivé oblasti individuálních svobod,“ podotýká.
A naráží tím i na další problém sociálních sítí, a to stírání rozdílů mezi klasickými médii, která jsou regulovaná, a sociálními sítěmi. „Internet je plný pořadů, které se tváří jako publicistika,“ říká a jako příklad dává třeba youtubový kanál Jany Bobošíkové (lídryně Volného bloku v Praze), který se tváří jako publicistický pořad, natáčí se dokonce s grafikou, která budí zdání televizního studia. „Její pořad se tváří jako publicistika, ale vyvážené to není a ani být nemusí, protože i když to má působit jako televizní pořad, je to jen běžný osobní profil na sociální síti,“ upozorňuje.
Další fenomén letošní předvolební kampaně se opět dotýká sociálních sítí. Jsou jimi falešné profily, takzvaní trollové, kteří na sociálních sítích pomocí komentářů a sdílení různých obsahů vystupují v neprospěch některých politických subjektů.
Outlý přiznává, že jejich správci jsou obtížně dohledatelní, i když to není nemožné. Kolem tohoto tématu spíše jen našlapuje. „Podnikáme nějaké kroky, ale nemáme takové pravomoci jako třeba policie. Snažíme se tyto profily dohledávat ve spolupráci s některými subjekty. Konkrétní podezření už máme,“ potvrzuje. Dál konkretizovat nechce.
Na takovéto případy v minulosti upozornila třeba už Česká pirátská strana, proti jejíž koalici Pirátů a STANu často takovéto profily vystupují.
„Tyto profily záměrně zveřejňují vulgární a agresivní komentáře, aby příjemci těchto zpráv měli pocit, že takto jednají Piráti,“ popsal už dříve pro Seznam Zprávy mluvčí strany Jakub Dušánek.
Piráti tvrdí, že tyto profily často pocházejí z takzvaných „trollích farem“, kde je možné si jejich činnost objednat. „Některé mediální agentury tuto službu nabízejí, přestože je v mnoha případech za hranou etiky,“ tvrdí Dušánek.
V minulosti podobné praktiky popsal v jednom ze svých pořadů třeba Jaromír Soukup.