Článek
Ještě před pár desítkami let bylo létání jen pro vyvolené. Poté se ale stalo přepravou pro masy turistů. V poslední době se však letecká doprava zařazuje po bok výrobců cigaret a plastikových obalů. Tedy ta odvětví, proti kterým brojí ekologické iniciativy.
V Evropě mají kampaně za snižování „cestovních” emisí čím dál tím větší úspěch. Například ve Švédsku se o letecké dopravě ve spojitosti s ekologií mluví i díky mladé akvistce Gretě Thunbergové.
Švédové mají dokonce vlastní výraz pro „hanbu z létání” („flygskam”), tedy pro pocit studu člověka při využití letecké dopravy s vědomím, že tím ničí životní prostředí.
Prazatím však o problémech společnost jen hovoří, létání se nevzdává, jak ukazují čísla leteckých společností. Téma se ale dostává i na politickou úroveň. Vlády napříč Evropou diskutují o zvyšování daně z létání, nezáleží ani tolik na politické orientaci jednotlivých uskupení.
„Předpokládám, že v budoucnu budou oprávnění leteckých společností úzce spojena s pravidly udržitelnosti,” řekla eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová na summitu v Jižní Koreji.
Aerolinky se snaží problémy řešit například tím, že se snaží vymyslet způsob, kdy se do jednoho letu vejde co nejvíce pasažérů.
Druhá největší evropská aerolinka Ryanair je jedna z těch, které kampaně dostihují nejvíce.
Žebříček, který sestavila Evropská federace pro dopravu a životní prostředí, řadí Ryanair mezi deset společností, které nejvíc znečišťují prostředí.
V reakci na umístění letecká společnost měsíčně publikuje čísla spojená s vypouštěním oxidu uhličitého. Je tak první aerolinkou, která to dělá.