Hlavní obsah

Z letadel mizí první třída i drahý šampus. Místo toho je tu „super business“

Foto: Recaro

Supers business sedadlo se dá rozložit do zcela vodorovné polohy. Cestující nemá sousedy a má zajištěný vylepšený servis.

Cestování bohatých našlo nový trend. Na palubách letadel se objevuje super business třída, která klade důraz na soukromí a komfort víc než na přehnaný luxus.

Článek

Letadla s první třídou, jak ji bohatší cestovatelé znali doposud, už budou minulostí. Dopady pandemie koronaviru vedly k úbytku místa v první třídě a v některých letadlech ani tento sektor není. Místo toho vzniká lepší byznysová třída zvaná „super business“.

Podle serveru CNN je prostornější než běžná business třída a má dveře pro vytvoření vlastního prostoru. Přehnaný luxus první třídy v ní však chybí – už se zde nenabízí lahve šampaňského za 600 dolarů. Letenky jsou však za stejné ceny jako u business třídy.

Přebytek je pryč. Soukromí a možnost upravit si svůj prostor jsou nyní prvořadé.
Elina Kopolová ze společnosti TrendWorks

Podle Eliny Kopolové z londýnské společnosti TrendWorks se trendy v oblasti cestování mění. Opulentní luxus už spíš připomíná období Belle Époque. „Přebytek je pryč. Soukromí a možnost upravit si svůj prostor jsou nyní prvořadé,“ myslí si Kopolová.

Super business sedadlo se dá rozložit do zcela vodorovné polohy. Cestující nemá sousedy, které by musel překračovat, a má zajištěný vylepšený servis.

„Rychlý vývoj designu minisedačky ukazuje, jak vážně to letecké společnosti myslí s poskytováním lepšího spánku s větším soukromím, lepšími pracovními prostory a větším množstvím odkládacích prostor,“ vysvětluje Daniel Baron, výkonný ředitel tokijského studia Lift Aero Design, které spolupracuje s leteckými společnostmi a výrobci sedadel při vytváření kabin.

Nová třída je už k dispozici v letadlech Qatar Airways. Sedadla super business plánuje nabízet stále více leteckých společností od Delty přes China Eastern, JetBlue a British Airways, Shanghai Airlines a Aeroflot až po Air China.

„Sedadlo v letadle je složitá skládačka problémů zahrnující inženýrství, ergonomii, estetiku, kontrolu hmotnosti, kontrolu nákladů, řízení dodavatelského řetězce a další a další,“ vysvětluje náročnost změny Baron.

V souvislosti s neustále se měnící poptávkou na trhu musí výrobci zajistit, aby vše fungovalo. „Zároveň se musí snížit hmotnost, sedadlo musí vypadat nádherně, být cenově dostupné, musí být dodáno včas. Není to vůbec snadné,“ dodává Baron.

Společnost Air China si vybrala nejnovější minisoupravu od německého výrobce sedadel Recaro, který vyrábí sedadla pro automobilové závody. Jeho sedadla se však objevují i na palubě letadel TAP Air Portugal nebo El Al.

Sedadla jsou v letadlech rozmístěna v šachovnici, mají bezdrátové nabíječky, prostor pro velké monitory, mnoho úložných možností a místo pro práci, jídlo i zábavu.

Společnost Emirates do kabiny nainstalovala i speciální kamery, aby měly letušky během vzletu neustálý přehled o cestujících. Třída tak mohla projít bezpečnostními testy.

Zástěna v super businessu však sahá zhruba do úrovně ramen, když cestující při vzletu a přistání musí být v poloze vsedě. V tu dobu také musí být veškeré dveře otevřené pro případ, že by lidé museli rychle opustit letadlo.

Doporučované