Článek
Práce za zhruba sedm milionů korun by měli dělníci dokončit do zimy. Stavba jde do závěrečné fáze. „Zbývá položit mostovku a udělat terénní úpravy kolem pilířů,“ dodal místostarosta Kořenova Stanislav Pelc. Předpokládá, že práce na hraničním mostě přes řeku Jizeru skončí na přelomu října a listopadu. Záležet bude i na počasí, neboť železnou konstrukci mostu kvůli obtížně přístupnému terénu bude muset dopravit vrtulník ze zhruba 1,5 kilometru vzdáleného parkoviště na Jizerce. Mostovka je rozdělená na tři díly. „Bude se tam jen vsazovat. Je to samonosná konstrukce,“ uvedl místostarosta.
Nový most nahradí dřevěný mostek, který musela obec nechat loni zbourat. Byl v havarijním stavu a hrozilo, že se zřítí do řeky. Nový most chtěla obec stavět už loni. Zkomplikoval to ale koronavirus a zavření česko-polské hranice. „Většina věcí se musí dělat z polské strany,“ objasnil Pelc. Ze strany od Orle bylo nutné stavět, neboť přístup po zemi z české strany vede chráněným územím.
Orle a Jizerku spojuje provizorní lávka, kterou po dokončení mostu dělníci zbourají. Kdyby tam nebyla, nejbližší další vhodné místo pro přechod hranice by bylo v krkonošském Harrachově. Na výstavbu nového mostu přispěl Kořenovu třemi miliony korun Liberecký kraj.
Železobetonový most přes Jizeru spojoval osadu Jizerka s Orle od roku 1901. Od druhé světové války byl ale hraniční přechod zavřený a na konci 70. let minulého století most strhli. O obnovu přeshraničního spojení a nový most usilovaly samosprávy obou stran hranice od roku 1996. Most slavnostně otevřeli 15. července 2005, výstavbu šestnáctimetrové dřevěné lávky zaplatil tehdy Kořenov. Už tehdy počítal s tím, že jde o provizorní řešení a v náročných horských podmínkách smrková lávka nevydrží víc než 15 let. „Životnost nového mostu je na 50 až 80 let,“ dodal Pelc.