Článek
Společnost hromadné škrty zdůvodnila špatnou situací v leteckém průmyslu, kterou vyvolala pandemie koronaviru. Redukce počtu zaměstnanců by se mohla dotknout až 600 zaměstnanců skupiny Smartwings Group.
„Nejvíce propuštěných zaměstnanců budou tvořit létající (piloti a stevardi/stevardky). Je to dáno tím, že v této době po pandemii koronaviru ČSA nebudou rozšiřovat flotilu, jak bylo původně v plánu. Tímto vznikne nadbytečnost, protože původně bylo počítáno s více letadly,“ vysvětlil pro Seznam Zprávy předseda Odborového svazu zaměstnanců letectví (OSZL) Pavel Sokolík.
K ukončení pracovních poměrů nadbytečných zaměstnanců v rámci hromadného propouštění by mělo dojít postupně od července 2020 do února 2021, uvedla mluvčí skupiny Vladimíra Dufková.
„Toto pondělí bylo propuštěno 29 pilotů a rovněž bylo oznámeno další propouštění formou hromadného propouštění. Záměr je propustit 92 pilotů, 114 stevardů a 107 pozemních zaměstnanců,“ dodala konkrétní čísla Tereza Löffelmanová, předsedkyně Odborové organizace palubních průvodčích (OOPL).
Vzhledem k velkému útlumu leteckého odvětví po celém světě budou mít podle obou odborových předáků právě piloti a stevardi velmi těžkou pozici při hledání nové práce. „Stevardi s vysokou pravděpodobností změní obor,“ říká Tereza Löffelmanová za OOPL.
A velký problém budou mít i piloti. Hlavně proto, že jde o velmi specifické zaměstnání. „V Česku můžete létat pouze u Smartwings nebo ČSA, takže logicky si budou muset piloti hledat příležitost v zahraniční. Samozřejmě najít uplatnění v dnešní době nebude jednoduché. I u jiných leteckých dopravců dochází k propouštění zaměstnanců, například u Lufthansy. A hlavně – letecký trh se do normálního stavu jako před pandemií koronaviru vrací velmi pomalu,“ vysvětluje obtížnou situaci Sokolík.
„České aerolinie a Smartwings umožní zaměstnancům, kterých se organizační změna dotýká, přejít na neplacené volno na dobu do jednoho roku,“ informovala v pondělním vyjádření tisková mluvčí Vladimíra Dufková za skupinu Smartwings.
A důvod? Podle pilotů-odborářů na jednáních mezi vedením ČSA a odbory probíhala také diskuse o znovupřijetí kvalifikovaných zaměstnanců zpět, až se situaci zlepší. „Někteří zaměstnanci se pro tuto možnost již rozhodli,“ dodal Sokolík.
Zástupci Smartwings uvedli, že k záchraně společnosti bude nutné do firmy vložit kolem dvou miliard korun. Skupina už několik týdnů jedná se státem o pomoci, vládu žádala o poskytnutí státní garance za komerční úvěr v hodnotě kolem 900 milionů korun. Tento týden vláda rozhodla, že velkým dopravním firmám včetně Smartwings umožní žádat o garance z podpůrného programu COVID Plus.
Na detailní otázky Seznam Zpráv ohledně čerpání finanční podpory z programu COVID Plus skupina Smartwings nezareagovala.
„Co by je přimělo změnit strategii, nevíme. Ani dosažení státní pomoci již není podmíněno zachováním pracovních míst, tudíž předpokládáme, že vlastníci budou i nadále konat tak, že z ČSA zbude jen prodejní web, popřípadě budeme mít ve flotile absolutní minimum letadel i vlastních posádek a většina provozu bude realizována letadly a posádkami Smartwings,“ vykreslila za palubní průvodčí Löffelmanová.
Odborový svaz zaměstnanců letectví zase během „vyřazování“ plánuje své zaměstnance hájit. „Budeme se ptát personálního oddělení, na základě jakého kritéria byl konkrétní zaměstnanec vybrán a kdo jeho činnosti převezme. Je možné, že firma některé činnosti bude chtít outsourcovat nebo se některé činnosti už nebudou dělat vůbec,“ dodal za piloty Sokolík.