Článek
Už za necelé čtyři roky chce společnost Shell na svých čerpacích stanicích vyrovnat příjmy z paliva a takzvaného ostatního zboží. A v dalších letech pak prodej „nepalivové části“ ještě víc zvýšit.
„Jsme si vědomi toho, že se změnami, které teď nastávají, bude jednou ta nepalivová část dominovat. Bavíme se o tom, že z toho tradičního modelu, kdy čerpací stanice byly o palivu a nějakých doplňkových službách pro motoristy, se čím dál víc posunujeme. Už jde spíš o samotného motoristu než o jeho auto,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Jan Čapský, ředitel provozu čerpacích stanic Shell pro Česko a Slovensko.
I právě kvůli tomuto trendu teď společnost investovala do proměny svých čerpaček. Česko se stalo první zemí světa, kde firma představila nový koncept Shell Café.
„Pod ním se skrývá celé nové prostředí, nový koncept a inovace výrobků i služeb,“ vysvětluje Čapský s tím, že nový model stanic počítá s tím, že zde zákazník stráví výrazně víc času. Shell proto nepočítá s dalším trendem, na který sází někteří z jeho konkurentů, a to jsou samoobslužné stanice.
„Čas strávený na pumpách s nástupem elektromobility poroste poměrně zásadně. Musíte začít s tím, že se zákazník bude muset někam posadit a mít dobrou nabídku kávy. Dnes už rozhodně nestačí jen ‚nějaká‘ káva. Zákazník musí mít tu, co mu chutná, na kterou by šel do kavárny. Na městských čerpacích stanicích se pak můžeme bavit o tom, že si tam zákazník rychle nakoupí,“ dodává Čapský s tím, že právě od nabídky se odvíjí i čas, který zákazník na čerpací stanici stráví.
Velký posun bude s elektromobily. I když se bavíme o rychlém nabíjení, pořád to bude trvat 15 minut a více. Nebude výjimkou, kdy ten zákazník stráví na čerpací stanici půl hodiny.
Půl hodiny na pumpě
„Velký posun bude s elektromobily. I když se bavíme o rychlém nabíjení, pořád to bude trvat 15 minut a více. Nebude výjimkou, kdy ten zákazník stráví na čerpací stanici půl hodiny,“ dodává.
Výši investic, na kterou proměna zhruba 180 stanic firmy přišla, společnost nesděluje.
„Shell nekomentuje investice v jednotlivých zemích. Vždy ale záleží, o jaké změně stanice se bavíme. Pokud je to předělání celé stanice, bavíme se o milionech korun, které musíte investovat. Naopak, pokud jsme pouze inovovali stanici, která nedlouho předtím prošla rekonstrukcí, jsou to statisíce,“ dodává Čapský.
Česko jako první
Důvod, proč byl vybrán pro odpilotování nové značky právě český trh, je jednoznačný – Češi jsou milovníci kávy a v její spotřebě patří mezi top 20 zemí. V tuto chvíli prošly proměnou všechny pumpy v Česku a na Slovensku a probíhá rebranding v dalších evropských zemích.
Shellu loni v důsledku covidové pandemie propadly tržby téměř o čtvrtinu, tedy o 4,8 miliardy korun na 16,5 miliardy. Ještě výrazněji se snížil čistý zisk, a to z 278 milionů na 186 milionů.