Článek
Jedna z firem snažících se uvést do praxe koncept dopravního systému hyperloop přišla s průlomem – poprvé na veřejnosti ukázala prototyp kapsle, která by měla v podtlakovém tunelu přepravovat lidi rychlostí okolo 1000 km/h.
Společnost HyperloopTT (dříve Hyperloop Transportation Technology) předvedla svou kapsli v úterý ve španělském El Puerto de Santa María. Zatím pouze staticky, nikoli v pohybu. Kapsle jménem Quintero One je 32 metrů dlouhá a je zhotovena z kompozitního materiálu, kterému výrobci přezdívají vibranium.
Kapsli zhotovila partnerská španělská společnost Carbures. Z její továrny nyní prototyp zamíří do francouzského Toulouse, kde se má dokončit (včetně interiéru) a testovat.
It’s here. Introducing #Quintero, the world's first full-scale passenger Hyperloop capsule constructed with HyperloopTT’s #Vibranium. Transportation is about to become more efficient than ever before. Learn more: https://t.co/PYHp0XV7mq #HyperloopTT #firstlook pic.twitter.com/Ayi4ahM3cn
— HyperloopTT (@hyperlooptt) October 2, 2018
„Příští rok bude kapsle zcela hotová a připravená pro cestující,“ uvedl spoluzakladatel HyperloopTT Bibop Gresta. Otázkou ale je, kde by se mohli pasažéři svézt, žádná dráha totiž ještě hotová není.
Nejvíc se nyní mluví o několika vznikajících zkušebních komerčních drahách po světě, hlavně v Číně, Spojených arabských emirátech nebo ve Španělsku.
Právě šéfové HyperloopTT zároveň podepsali v lednu minulého roku memorandum o potenciálním vzniku trati i v Brně. Tam se uvažuje o propojení s Prahou, Bratislavou a Vídní.
Tyto úvahy jsou ale i téměř dva roky po podpisu memoranda stále ve stadiu příprav. Konkrétně se podle náměstka brněnského primátora Jaroslava Kacera řeší smluvní vztahy mezi městem, Jihomoravským krajem, společností HyperloopTT a brněnskými univerzitami, které se mají podílet na zhotovení studie proveditelnosti celého projektu.
„Do konce roku by rada města a kraje měla odsouhlasit vznik studie proveditelnosti. Ta by nám poté měla přibližně do roka poskytnout data o tom, zda je vybudování hyperloopu výhodné,“ říká Kacer, který je v brněnské radě zodpovědný za oblast smart city.
O zprovoznění hyperloopu se v současnosti snaží několik firem nezávisle na sobě. Kromě HyperloopTT jde ještě o Virgin Hyperloop One nebo Muskovu The Boring Company.
Všechny vycházejí z pět let starého konceptu zveřejněného samotným Muskem, který se návrhem kombinace podtlakového tunelu a přetlakové kapsle snažil najít alternativu k plánované železnici mezi Los Angeles a San Franciskem.