Hlavní obsah

Z Bratislavy do Košic konečně po dálnici? Ano, ale přes Budapešť

Foto: Profimedia.cz

Přechod Milhosť-Tornyosnémeti na slovensko-maďarské hranici v okrese Košice (ilustrační foto).

Z východu na západ Slovenska se řidiči už teď dostanou autem pohodlněji přes sousední zemi. Nový úsek maďarské dálnice ke slovenským hranicím cestu ještě zkrátí.

Článek

Na dálniční spojení hlavního města s východoslovenskou metropolí Košicemi už čekají Slováci desítky let. Přes sever vedoucí páteřní dálnice D1 totiž stále není dostavěná a konečný termín se zdráhá odhadnout i mluvčí slovenské Národní dálniční společnosti.

Na západě sice propojuje Bratislavu se Žilinou a na východě Liptovský Mikuláš s Košicemi, asi 40 kilometrů silnice vedoucí náročným terénem ale ještě chybí.

Někteří řidiči z východního Slovenska proto už teď volí trasu do metropole po maďarských dálnicích, je totiž pohodlnější a bezpečnější. A cesta přes Budapešť bude letos ještě o půl hodiny rychlejší, upozorňuje východoslovenská mutace deníku SME Korzár.

Z Košic se Slováci k maďarským hranicím dostanou už teď po rychlostní silnici R4. A na tu naváže nový úsek maďarské dálnice M30. Dostavba dálnice postupuje rychleji, než se plánovalo, a zhruba 60 kilometrů dlouhá trasa od hraniční obce Tornyosnémeti do župního města Miskolc bude hotová o půl roku dřív, než se předpokládalo.

„Dokončení projektu se předpokládá na podzim 2021,“ citoval Korzár mluvčího maďarského ředitelství dálnic (NIF) Andráse Hidega. Se stavbou za 553 milionů eur z unijních peněz se začalo v roce 2016.

Via Carpatia od severu na jih

Nový úsek bude součástí tzv. trasy Via Carpatia, která má propojit pobřeží Baltského moře s Egejským a Černým. Trasa povede z litevské Klajpedy a Kaunasu přes polský Bělostok, Lublin a Řešov, slovenské Košice a maďarský Debrecín až do Rumunska, Bulharska a konečně do řecké Soluně.

Mezinárodní infrastrukturní projekt se akcentuje zejména v Polsku, které po svém vstupu do Evropské unie výrazně rozšířilo síť dálnic a rychlostních silnic. A další jsou ve výstavbě. Polský ministr infrastruktury Michał Adamczyk ve středu označil Viu Carpatiu za „cestu života“ pro střední a východní Evropu. Přes 700 kilometrů dlouhá polská část trasy má být v provozu do roku 2026.

„8 800 kilometrů silnice Via Carpatia i s odbočkami, to je skutečně cesta života (…) celé středovýchodní Evropy. Via Carpatia je změna způsobu myšlení, je to jiný způsob vnímání dopravního systému v Evropě,“ cituje polská televize TVN ministra.

Rozvoj své sítě plánuje i zmíněné Slovensko. Tamní ministr dopravy Andrej Doležal za stranu Jsme rodina plánuje vládě příští týden předložit nový plán výstavby dálnice. Slovenský Denník N ho označuje za „přelomový“.

„Až doteď se slibovalo, plánovalo a projektovalo zbytečně mnoho projektů. Politici si tím chtěli kupovat voliče. V konečném důsledku to ale stavbu zpomalovalo, protože se plýtvalo penězi a i lidskou prací na projekty, ze kterých v nejbližších 10 nebo i více letech i tak nic nebylo,“ upozorňují noviny.

Do roku 2028 se tak podle ministerského plánu začne stavět jen 17 dálničních úseků, včetně posledního nerozestavěného úseku dálnice D1 mezi Turany a Hubovou na trase mezi Žilinou a Ružomberkem.

Doporučované