Článek
Málokdo se může pochlubit takovým životopisem.
Stál u zrodu novodobých Maců, MacBooků, iPodů a především iPhonů. Určil tak, jak vypadají telefony 21. století, i to, jak je používáme. Jony Ive je pro Apple stejně důležitý jako Steve Jobs.
Teď firmu skoro po 30 letech opouští. A bude to ztráta o to citelnější, protože přichází v době, kdy na tom Apple není dobře. A bude hůř.
Z garáže na vrchol
Společnost se sídlem v kalifornském Cupertinu je ikonou amerického úspěchu: z garáže na vrchol. Její výrobky se staly symbolem – pro někoho společenského statusu, pro jiného zbytečně vyhozených peněz. Není člověk, co by na Apple neměl názor.
Applu se za pomoci kvality, drobných detailů, které těšily i překvapovaly uživatele, a samozřejmě skvělé reklamy, podařilo u svých výrobků vytvořit auru jedinečnosti, za kterou se musí platit. A dlouhé roky mu to vycházelo.
Tržby se počítaly na stamiliardy a čisté zisky na desítky miliard ročně. Apple se usídlil na čele nejhodnotnějších firem světa a o příčku soupeří s Amazonem, Microsoftem a Googlem.
S iPhonem na věčné časy
Ne, že už by to teď neplatilo – tržby Applu loni překročily 265 miliard dolarů, čistý zisk byl skoro 60 miliard, ale časy se mění.
Amazon se tak stal z prodejce knížek jedním z největších obchodů světa, který veškerý svůj zisk investuje do svého dalšího rozvoje.
Microsoft převrátil celý svůj byznys vzhůru nohama a víc než uživatelé Windows a Office ho zajímají ostatní podnikatelé, pro které se jeho software stal platformou.
A Googlu utěšeně roste počet lidí připojených k internetu, kteří s jeho službami (a hlavně reklamou) tráví stále víc času.
Všechny tři navíc investují miliardy dolarů do projektů, které s jejich byznysem zdánlivě nesouvisí – od chytrých brýlí přes solární letadla až po vesmírný výzkum.
A Apple? Zůstal věrný svému hardwaru – tedy svému iPhonu.
Sluchátka, hodinky, chytré žárovky...
Firma sice své portfolio rozšířila o nové produkty i služby, ale v jádru zůstala opatrná a konzervativní.
Nabízí tak notebooky, tablety, chytré hodinky, věci pro chytrou domácnost nebo výkonné stolní počítače. Jenže nic z toho není v dnešní společnosti spotřební zboží. Na rozdíl od telefonů.
Životní cyklus smartphonu je pod hranicí dvou let. Často se kupuje nový, aniž by starý přestal fungovat. U ostatních zařízení je to ale naopak a tablet nebo notebook se pořizuje po několika letech. Průměrně jde nejmíň o 4 roky.
Každoročně se po světě prodá přes 1,5 miliardy chytrých telefonů, ale jen 400 milionů tabletů, PC a notebooků dohromady.
Tržby z iPhonů jsou tak pro Apple naprosto klíčové a nenahradí je prakticky nic.
Jenže sázka na jednu kartu by se firmě mohla už brzo vymstít.
První pohled nestačí
Situace zatím nevypadá nijak dramaticky. Tržby v součtu za první dva kvartály 2019 jsou v podstatě srovnatelné s předchozími dvěma roky.
A i při srovnání prvního čtvrtletí letoška s loňským není 5procentní propad nijak zásadní.
Jenže čísla pod povrchem jsou trochu jiná. Podle analytické společnosti IDC letos Apple ve druhém čtvrtletí prodal o 30 procent iPhonů méně než rok předtím – zatímco v roce 2018 to bylo přes 52 milionů, letos 36,4 milionu.
Apple tak přišel o druhé místo v žebříčku největších prodejců světa.
Jeho pozici si s gustem vzal čínský Huawei, který naopak proti loňsku prodal o 20 milionů telefonů víc, což pro něj znamená 50procentní nárůst.
A Čína je pro Apple problém teď obecně. Tamní prodeje stojí za velkou částí zisku firmy a navíc tam svůj hardware samozřejmě také vyrábí.
Jenže prodeje iPhonů se v Číně propadly skoro o 30 procent a spolupráci s tamními továrnami narušuje americko-čínská obchodní válka, která se spíš přiostřuje než naopak.
Vzhledem k padajícím číslům prodejů Apple přestal na podzim ve svých čtvrtletních finančních reportech čísla o prodejích iPhonů udávat.
Apple systém
Firma upozorňuje, že vydělává stále víc na službách svým zákazníkům – jde o peníze z AppStoru, Apple Pay nebo Apple Music. Z bezmála 60miliardového čtvrtletního zisku v posledním kvartále jde ale zatím jen o 11 miliard, které tyhle služby přinesly, iPhony se postaraly o víc než půlku z toho.
Také i investoři už ale chtějí koukat na Apple spíš jako firmu, jež má k dispozici zákazníky s celým „ekosystémem“ Apple, ze kterého umí vytěžit peníze, než jen jako na výrobce telefonů. Apple tak stojí na prahu fundamentální změny, která musí firmu změnit, víc otevřít i produktově rozkročit.
O tom, jestli a jak se Apple mění, si poslechněte v rozhovoru se šéfredaktorem CzechCrunch Ondřejem Holzmanem ve videu nad článkem.