Článek
Francouzský módní návrhář a fotograf Hedi Slimane pracoval pro značku Yves Saint Laurent od roku 2012. V roce 2016 své místo kreativního ředitele opustil a s módním domem se nerozešel zrovna v dobrém.
Čtyři roky po svém odchodu Slimane společnost žaloval kvůli porušení autorských práv. Značka totiž bez jeho souhlasu nadále používala návrhářovy fotografie a videa, která vytvořil pro její předchozí kampaně, uvedla agentura Bloomberg.
Společnost měla právo používat materiál po dobu dvou let a jakékoliv další použití musí být konzultováno s autorem. Podle pařížského soudu dluží Yves Saint Laurent Slimanovi téměř 700 000 dolarů (16,5 milionu korun) jako náhradu škody za porušení autorských práv.
„Skutečnost, že Slimane již obdržel značnou odměnu za své služby, nezbavuje Yves Saint Laurent zaplacení náhrad škody za porušení autorských práv,“ uvedli soudci. Návrháři už byla vyplacena odměna osm milionů eur za fotografování.
Pařížský odvolací soud se shodl na tom, že ve 103 případech měla společnost Yves Saint Laurent Slimanemu zaplatit prodloužení o jeden rok, aby mohla pokračovat v používaní jeho materiálů.
Slimane uvedl, že každý rok navíc používání jeho fotografií a videí má cenu 50 000 eur (téměř 1,2 milionu korun). To byla částka, za kterou kdysi natáčel videa pro Yves Saint Laurent. Pařížský soud ji však považoval za příliš vysokou.
Společnost Kering, která je majitelem značek Yves Saint Laurent a Gucci, se zatím k události nevyjádřila.
První kolo pro YSL
První kolo sporu kvůli použití fotografií a videí v online archivu značky Slimane na podzim roku 2017 prohrál. „Slimane doufá, že tato věc bude užitečná i pro ostatní fotografy, kteří pracují v módních domech,“ řekl jeden z jeho právníků Léon del Forno.
Slimane během kariéry v Yves Saint Laurent fotografoval mimo jiné i hudebníky Courtney Love či Marilyna Mansona. Pro jeho kampaň jsou typické černobílé snímky a jeho oblečení se nese v retro rockerském duchu. Zaplnil tak věšáky pařížské značky bikerskými bundami a elegantními kabelkami.
Návrhář proslul krátce po roce 2000 v módním domě Dior, když nastolil nový trend pánských skinny džínů a úzkých kalhot. Před dvěma lety se Slimane vrátil zpět do koncernu Moët Hennessy Louis Vuitton, který vlastní i Dior, aby nahradil návrhářku Phoebe Philo na místě kreativní ředitelky značky Celine.