Hlavní obsah

Ypsilonka uvede komedii o událostech kolem požáru Národního divadla

Foto: Profimedia.cz

Národní divadlo.

Premiérou inscenace Národní tragédie aneb Překrásný nadhasič pražský zahájí 10. září novou sezonu pražské Studio Ypsilon. Podobně jako v případě mnoha dalších divadel, i ona měla být původně uvedena na konci minulé sezony.

Článek

Příběh je inspirován událostmi kolem požáru Národního divadla, autorka hry Iva Peřinová ji původně napsala jako loutkové divadlo. Hru o Češích a české národní povaze v Ypsilonce režíruje Slovák Peter Oravec.

„(Ředitel divadla) Jan Schmidt řekl, že to pro mě bude výzva a budu mít pro práci potřebný odstup,“ řekl dnes Oravec novinářům. „Je to taková vtipně napsaná pražská báchorka, má to historický základ, ale je tam kopec mýtů,“ uvedl ke hře.

Dramatička a loutkoherečka Iva Peřinová (1944 až 2009) patří k nejhranějším českým autorům her pro děti a mládež. Za hru Krásný nadhasič aneb Požár Národního divadla dostala v roce 2006 cenu Nadace Českého literárního fondu. Její text rozehrává příběh o hasiči, na jehož pohřeb se v osudný den požáru Národního divadla 12. srpna 1881 sjeli všichni pražští hasiči, a zlatou kapličku tak přijeli údajně hasit pozdě.

„Zajímavé je, že se o tom, co nás potkalo, tedy vyhoření Národního divadla, hodně mluvilo, psaly o tom všechny noviny, až událost začala nabírat i jiné obrátky. A protože byla záležitostí všech, celého národa, stala se komedií, kterou můžeme chápat i jako projev v dějinách vzácného sjednocení,“ říká ředitel divadla Jan Schmidt.

Vedle kmenových herců Ypsilonky Jiřiny Vackové, Martina Bohadla, Lumíry Přichystalové, Martina Janouše či Dominika Renče si ve hře zahraje Václav Helšus, dříve člen souboru v době jeho libereckého působení této dnes pražské scény.

Schmidt připomněl, že koronavirová či postkoronavirová situace divadlo stále poznamenává v tom, že lidé se stále obávají do divadla chodit. Opatrní jsou s nákupem vstupenek dopředu, protože nevědí, zda oni sami, či třeba herci nebudou za 14 dní v karanténě. Diváci se často rozhodují až v den představení. Řeknou si: dnes jsme zdraví, divadlo dnes hraje, tak jdeme," shrnul Schmidt zkušenost i mnoha dalších pražských divadel.

Související témata:

Doporučované