Článek
Plánovaná rychlostní trať by měla vést z Prahy do Drážďan, umožnit má jízdu vlaků rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. „Vysokorychlostní trasa bude pro Ústí nad Labem obrovským impulzem k rozvoji. Byla by tak velká škoda, kdyby trať vedla mimo město,“ uvedl starosta spolku Zbyněk Novák.
Spolek chce nasbírat co nejvíce podpisů do 22. března, kdy zasedá zastupitelstvo Ústeckého kraje. „Bude rozhodovat o finální podobě zásad územního rozvoje. Na základě těchto zásad bude určena trasa vysokorychlostní dráhy a Ministerstvo dopravy tak při další přípravě výstavby trati bude těmito zásadami limitováno,“ uvedl spolek v tiskové zprávě. Petici podepsalo k dnešním 15:00 na internetu 120 lidí.
Jízdní doba z Prahy do Ústí nad Labem by se měla zkrátit zhruba o polovinu na 30 minut. Cesta do Drážďan by měla trvat hodinu. Podle studie proveditelnosti by mohla být trať hotová v roce 2035, výstavba české části se odhaduje na 198 miliard korun. Podle studie se počítá s tím, že trať povede ze stanice Praha Vysočany do Lovosic, kde se spojí s nynějším koridorem, který vede podél levého břehu Labe do Ústí a dále do Děčína a Drážďan.
V Lovosicích však vysokorychlostní dráha překoná řeku a povede do Litoměřic a dále tunelem po pravém břehu do Ústí, kde znovu překlene Labe. Nové centrální nádraží v krajském městě by mělo být poblíž současného západního nádraží. Za městem pak vlaky zajedou do tunelu pod Krušnými horami a vyústí už v Německu.