Hlavní obsah

Vznikla Národní rozvojová banka. Půjčí na silnice i vlaky

V čele Národní rozvojové banky bude dosavadní šéf ČMZRB Jiří Jirásek.Video: Daniel Novák, Seznam Zprávy

Státní Českomoravská záruční a rozvojová banka se změnila na Národní rozvojovou banku. Bude investovat například do dopravních staveb. Jedná též o nákupu vlaků, řekl v rozhovoru pro SZ Byznys její generální ředitel Jiří Jirásek.

Článek

Po téměř třiceti letech existence zažívá státní Českomoravská záruční a rozvojová banka zásadní přelom. Od 1. září změnila název na Národní rozvojovou banku, a kromě podpory malých a středních podniků začne vstupovat do sféry veřejných investic.

Vláda schválila transformaci banky už v roce 2017. Ke změně však reálně došlo až nyní krátce před volbami do Sněmovny.

„Za třicet let jsme poskytli úvěry a záruky přibližně 73 tisícům klientů, které jsme podpořili téměř půl bilionem korun. Výrazně jsme tím přispěli k ekonomickému i sociálnímu rozvoji celé země. Považujeme za naprosto logické, že na tuto bezesporu úspěšnou éru navazujeme a své služby a znalosti rozšiřujeme a ve větší míře je nabízíme také veřejnému sektoru,“ uvedl generální ředitel NRB Jiří Jirásek.

Podle investičních specialistů byl vznik banky nového typu na čase. „Národní rozvojová banka je v České republice velmi potřeba. ČMZRB jako státní banka, která pouze vydává záruky pro malé a střední podniky, to je do značné míry už přežitý model. Slovensko, Maďarsko nebo Polsko cestu proměny svých rozvojových finančních institucí v plnohodnotné banky schopné financovat i velké infrastrukturní projekty nastoupily již dávno,“ komentoval Ondřej Ptáček, expert na veřejný sektor z poradenské společnosti PwC Česká republika.

Vstupy rozvojové banky do veřejných investičních projektů bude mít na starosti hlavně Národní rozvojový fond. Loni získal licenci České národní banky. Formálně fond vznikl letos v únoru. Prostředky do fondu slíbily nalít soukromé bankovní ústavy výměnou za to, že na ně stát neuvalí speciální sektorovou daň.

Čekání na peníze

Reálně ale zatím z bank z prvních slíbených sedmi miliard nedorazila ani koruna. Z podpořených projektů fond dosud oznámil jediný, a to sportovní halu v Brně. V srpnu se to ve Sněmovně stalo terčem kritiky opozice. Podle šéfa NRB Jiráska ale neprávem. Banky totiž nebudou lít do fondu peníze předem, ale až na konkrétní projekty.

„Za relativně krátkou dobu máme rozpracované dva projekty a zároveň i relativně velké,“ řekl generální ředitel rozvojové banky. „Peníze nerozdáváme. My je investujeme, nebo půjčujeme. Proto je důležité, aby peníze přicházely v době, kdy je příjemce podpory potřebuje. Když by peníze přišly dříve, tak by to logicky zvyšovalo náklady projektu,“ dodal šéf banky.

Za třicet let jsme poskytli úvěry a záruky přibližně 73 tisícům klientů, které jsme podpořili téměř půl bilionem korun.
Jiří Jirásek, generální ředitel Národní rozvojové banky

Kromě zmíněné sportovní haly v Brně jedná Národní rozvojová banka o financování nákupu nových vozů pro České dráhy.

„S Českými drahami máme uzavřené memorandum o projektu, a to jak banka, tak Národní rozvojový fond. Fond by měl přispět necelými třemi miliardami korun,“ poznamenal Jirásek. Spolupráci banky s drahami ještě musí schválit orgány obou státních firem.

Rozvojová banka vstoupila rovněž do přípravy dalších etap dálnice D35. Ta se má stát ve směru na Moravu alternativou přetížené tepny D1. V případě dosud nepostavených etap D35 pomáhá Národní rozvojová banka s nalezením vhodného modelu financování. Mezi zvažovanými variantami je i zapojení soukromých investorů známé pod zkratkou PPP.

Druhým novým pilířem Národní rozvojové banky je Národní rozvojová investiční společnost. Ta má kapitálově vstupovat do malých a středních firem, a to hlavně prostřednictvím burzovního trhu Start.

Zatím má na kontě jedinou investici do českého výrobce dronů Primoco. Také v tomto případě Jirásek z NRB nevidí jedinou uskutečněnou investici jako problém. Banka podle manažera vstupuje na trh Start naopak kvůli tomu, aby jeho atraktivitu zvýšila.

Doporučované