Článek
Zavádí to kodex influencera vytvořený Platformou profesionální komunikace, která zastřešuje různé subjekty na trhu internetové reklamy. Její zástupci to dnes oznámili na tiskové konferenci.
Podle děkanky Katedry marketingové komunikace a public relations Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK) Denisy Hejlové mají influenceři na internetu velký vliv zejména na mladé uživatele. Zhruba desetina dětí chce být jako oni a 27 procent touží po věcech, které influenceři používají. Jen desetina uživatelů přitom dokáže rozpoznat skrytou reklamu.
Práce na kodexu zahájila platforma již v roce 2017. Dosud se k němu připojilo 15 subjektů z řad influencerů nebo zadavatelů, například Johny Machette nebo Plzeňský Prazdroj.
Kodex zavádí, že informace o tom, že jde o obchodní spolupráci, musí být vizuálně či slovně uvedena na začátku zveřejňovaného obsahu, a to jednoznačně a srozumitelně tak, aby byl každý schopen rozpoznat, že se jedná o placenou reklamu. Influencer musí přizpůsobit formu sdělení předpokládané cílové skupině. To znamená, že když je například alespoň 25 procent předpokládaného publika mladší 18 let, musí být sdělení pochopitelné i jim.
Influencer podle kodexu také nesmí o svých zkušenostech se službou či produktem lhát či je zamlčovat. Influencer tak zajistí, že způsob, jakým je označena informace o obchodní spolupráci, odpovídá podmínkám platformy, na které je sdělení umístěno. Influencer či zadavatel vyslyší upozornění samoregulátora na případné porušování těchto pravidel a zjedná doporučenou nápravu. Influencer a zadavatel podle kodexu vezmou v úvahu inzerování cílovým skupinám, jejichž předpokládané publikum tvoří z jedné čtvrtiny a více osoby mladší 18 let, nebo inzerování produktů či služeb, které jsou vyjmenovány v zákoně o regulaci reklamy. Doporučená pravidla jsou ve formě vhodné pro influencery publikována na webové adrese https://ferovyinfluencer.cz/.