Článek
„Když jste na hřišti, život zmizí. Zmizí problémy, všechno zmizí.“ Z Maradonova hlasu cítíte, že do těch několika slov doopravdy ukryl celé své Já. Na hřišti s balonem u nohy se cítil dokonale šťastný. Nemusel myslet na nic kolem, na nic jiného. Ve chvíli, kdy hřiště opustil, se však pokaždé vrátil do světa plného nástrah a vlastních selhání.
Těch se dopouští každý z nás – větších či menších. Ale většina neabsolvuje své životní zvraty na titulních stránkách novin a televizních zpráv tak jako argentinský fotbalista Diego Armando Maradona, podle mnohých vůbec nejtalentovanější fotbalista všech dob.
Britský režisér Asif Kapadia dostal příležitost pracovat s unikátním materiálem, se stovkami hodin videozáznamů, jež v době barcelonského, ale především neapolského působení své hvězdy nechal pořizovat Maradonův agent Jorge Cyterszpiler.
Právě existence tohoto materiálu je prvním opěrným sloupem, na kterém vynikající filmový dokument o Maradonovi vznikl. Druhým jsou další audiovizuální zdroje, včetně rodinného archivu, který filmařům poskytla Claudia Villafaneová, někdejší Maradonova manželka.
Třetím pak vzpomínky prakticky všech důležitých postav příběhu. Samotného Maradony, zmíněné Claudie, ale i řady dalších osob, například matky Maradonova nemanželského syna, Diegova osobního trenéra či „kápa“ příznivců Neapole.
Jenže pozor. Před očima diváků filmu se tihle všichni neprotáčejí jak svatí na orloji. Nenudí nás přehlídka „mluvících hlav“. My je totiž nevidíme, jen slyšíme. A díváme se přitom na Maradonu, jehož příběh vyprávějí.
Vidíme Diega na stadionu, s fanoušky, na tiskových konferencích, v rodinném kruhu, s přáteli, ano i s těmi z řad mafie. Pak také u soudu či na útěku před dotěrnými novináři.
Tvůrci měli možnost pracovat s opravdu obrovským množstvím videomateriálu. A využili ho famózním způsobem. Veškerá niterná vyprávění jsou tu propojena s obrazem. Nezřídka i se silnou emocí.
A právě v ní je skryta nejcennější deviza celého filmu. Kamery, které Maradonu v dobách jeho největší slávy a v počátku jeho úpadku sledovaly doslova na každém kroku, zachytily nesčetněkrát jeho oči. Zářící absolutním štěstím, stejně tak oči špatně skrývající nejistotu. I oči vyhaslé. Oči vyprávějící jeho vlastní příběh s až drtivou opravdovostí.
Exactly
— Peter Thornton. (@insidewrite1957) June 30, 2019
If you get chance go and see @MaradonaMovie if you haven’t already
Be handy for any #GOAT debates you have in future
And it’s a brilliant watch pic.twitter.com/9Zc5i5OjC9
Ten základní příběh je notoricky znám. Chlapec z chudé čtvrti se proslaví fotbalem a jako nejlepší hráč světa se přes Barcelonu v roce 1984 ocitá v Neapoli. A právě tady režisér Kapadia své vyprávění o Maradonovi začíná.
Společně se čtyřiadvacetiletou superstar míříme na jeho první tiskovou konferenci na stadionu San Paolo. Mříží u stropu sem proniká frenetické skandování okouzlených fanoušků: „Diego, Diego!“
Sledujeme, jak Maradona postupně zdvihá průměrný klub k nebesům. Vidíme jeho góly, jeho štěstí i jeho první poklesky. Na své si bezpochyby přijdou i „echtovní“ fotbaloví fanoušci, gólů a krásných kliček uvidí spoustu, včetně těch z mistrovství světa v Mexiku, jež v roce 1986 Maradona svým talentem a výkony doslova opanoval.
A dojdeme až do šampionátu v roce 1990, kdy Maradona před semifinále s Itálií v „jeho“ Neapoli vyzve příznivce v hledišti, ať fandí jemu a jeho Argentině. A tady někde se podle tvůrců filmu stává z Maradony-poloboha nenáviděný Maradona-vyvrhel.
Vše prohlubuje a podtrhává situace, kdy se odmítá přiznat k nemanželskému synovi. Kdy se provalí jeho kontakty na dealery drog. Kdy se na něj vrhnou kontroly z finančního úřadu…
Maradona: Once Upon a Time in Naples
— John Ludden (@Johnludds) June 29, 2019
He arrived with 80,000 Neapolitans screaming his name, and left in darkness, alone, like a thief in the night. The greatest football story ever told. https://t.co/1O9WgrqWsAhttps://t.co/Kd5Fk6VdE5#Maradona #Maradonamovie #DiegoMaradonamovie pic.twitter.com/cdHKhwpDIs
Film zasazuje Maradonův příběh do souvislostí s prostředím, v němž se odehrává. Podtrhává opovržení severoitalských měst nad „špinavými“ Neapolitánci. Připomíná anglo-argentinskou válku o Falklandy, kterou měli v hlavě aktéři slavného zápasu fotbalových týmů obou zemí na MS v Mexiku. Uvědomíme si, s jakými osobními problémy Maradona nastupoval ke konkrétním zápasům. A přesto v nich zářil.
Unikátní je výpověď Fernanda Signoriniho, dlouholetého osobního trenéra argentinské hvězdy. Ten hovoří o tom, že v Diegu Maradonovi jakoby se propojovaly dvě různé bytosti. Jednu z nich nazývá Diegem. Plachým chlapcem, který proto, aby přežil a prosadil se ve velkém fotbale, musel vedle sebe najít a vytvořit toho druhého: arogantního Maradonu, který neukazuje slabost. To aby ho interes médií a fotbalového byznysu okamžitě nesežehl na prach.
Režisér Asif Kapadia už se blýskl dokumentem Senna o tragickém osudu brazilského pilota formule 1. Následovala Amy, příběh zpěvačky Amy Winehouse. Za první snímek získal cenu BAFTA, za druhý Oscara. „A film o Diegu Maradonovi vnímám jako třetí díl této trilogie,“ dodává režisér.
Film Diego Maradona s podtitulem „Rebel. Hrdina. Podvodník. Bůh.“ byl uveden na karlovarském filmovém festivalu. V běžné distribuci se objeví od 18. července.