Hlavní obsah

Výzva pro aerolinky: S vakcínou musí na palubě dovolit zakázanou látku

Rozhovor s Kateřinou Urbanovou, expertkou na letectví.Video: Silvie Friedmannová

Převoz vakcíny proti koronaviru představuje výzvu pro letecké společnosti. Ta se musí převážet při teplotě -70 stupňů. Proto je potřeba suchý led. Ten se ale z bezpečnostních důvodů ve větším množství letadlem převážet nesmí.

Článek

Svět řeší, jak co nejrychleji dopravit vakcínu proti covidu-19 k občanům. Pro rozvoz bude potřeba až 20 nákladních letadel každý den.

Vakcína ale vyžaduje speciální zacházení. Převáží se zmražená v teplotách okolo minus 70 stupňů Celsia. Takovou operaci nikdy v historii aerolinky nemusely řešit.

Očkovací látka tak půjde do vzduchu nejspíš za doprovodu většího množství suchého ledu. Jde o oxid uhličitý v pevném skupenství. A ten zatím na palubu ve větším množství nesmí.

„To je látka, která je pro leteckou přepravu považována za látku nebezpečnou, to znamená, že jsou na ni restrikce, které omezují množství tohoto ledu na palubě letadla. Bude asi nutné tyto restrikce revidovat,“ popsala ve studiu Kateřina Urbanová, šéfredaktorka Aerospace Central Europe.

Vakcína proti covidu-19 společností Pfizer a BioNTech se bude do států EU rozvážet z belgického výrobního závodu ve městě Puurs.

„Přeprava bude realizována letecky i pomocí kamionů. Pro potřeby přepravy společnosti vyvinuly speciální chladicí boxy, které udrží očkovací látku v potřebném chladovém řetězci -70 stupňů Celsia,“ doplnil pro SZ Byznys Jakub Dvořáček, výkonný ředitel Asociace inovativního farmaceutického průmyslu.

Náklad místo sedaček

Právě nákladní přeprava letos drží letecké společnosti nad vodou. Ty některé stroje přebudovaly tak, aby mohly převážet náklad. A ukazuje se, že přesunout sedadla alespoň dočasně do skladů se vyplatilo.

V listopadu se meziroční pokles v nákladní přepravě pohyboval jen okolo osmi procent. Celoroční odhady pak mluví o tom, že by cargo mohlo skončit v plusu až patnáct procent. Zejména proto, že letecká přeprava na začátku pandemie zajišťovala rychlý převoz zdravotnického materiálu a pomůcek.

Naopak čísla za osobní přepravu ukazují, jak špatně na tom za letošek bude.

„V mezinárodní osobní přepravě vidíme meziroční pokles 90 procent, ve vnitrostátní pak zhruba 40 procent,“ řekla Kateřina Urbanová, expertka na letectví.

Evropská asociace pro leteckou dopravu vyčíslila čisté ztráty za letošní rok na 118 miliard dolarů, o dalších 510 miliard přišly jednotlivé společnosti v plánovaných výnosech.

Doporučované