Článek
Podle něj jsou mezi návrhy a vyráběnými auty značné rozdíly, a ačkoli je v některých prvcích zřejmá podobnost, neshodují se. Soud by měl ve sporu rozhodnout 8. června.
Vovkanič v žalobě tvrdí, že se svými návrhy auta typu SUV kontaktoval v roce 2009 pracovníka Škody. V roce 2010 mu předal skici, které ale dostal po určité době zpět s tím, že firma takové vozy neplánuje. Zhruba v té době se ale prý Škoda naopak rozhodla, že SUV vyrábět bude. Žalobu Vovkanič loni v únoru rozšířil na modely kol Vega a Triglav, které byly původně na autech Kodiaq a Karoq, firma je ale použila také u svého nového vozu Scala. Vovkanič žádá, aby mu Škoda přiznala autorství Kodiaqu, Karoqu a kol, zveřejnila rozsudek a přestala je vyrábět a prodávat.
Malířovo tvrzení právník společnosti odmítá, design vozů podle něj vznikl ze samostatné produkce designerů Škoda. Myšlenka na vozy SUV se navíc podle něj objevila již dříve, což je uvedeno ve strategickém dokumentu z roku 2009. Společnost zároveň zpochybňuje, že je autorem soudu předložených návrhů skutečně Vovkanič a kdy vznikly.
Znalec dnes u soudu uvedl, že při srovnávání umělcových nákresů s fotografiemi vozů i se samotnými vozy neshledal znaky, které by se daly považovat za jedinečné. Umělcovy nákresy podle něj nebylo možné použít pro skutečný design automobilů. Upozornil, že designéři v dnešní době pracují spíše s 3D modely. Podobnosti, které bylo možné v návrzích a ve skutečném provedení automobilů nalézt, podle znalce vycházejí spíše z dlouhodobých prvků, kterými se všechna vozidla značky Škoda Auto vyznačují.
Velké SUV Kodiaq představila Škoda v září 2016 a na trh se model dostal začátkem roku 2017. Na podzim stejného roku přišel na trh i menší Karoq, který navázal na Škodu Yeti. Oba modely patří na českém trhu mezi nejprodávanější vozy. Karoq získal v roce 2018 titul Auto roku, Kodiaq zvítězil o rok dříve.