Hlavní obsah

Výtahy dostanou nové technologie. Likvidují z tlačítek viry a bakterie

Foto: Thyssenkrupp

Ilustrační fotografie.

Strach z nákazy koronavirem změnil mnoho návyků. Například tlačítka ve výtahu jsou místem, kde ulpívají mikroby, a pasažéři mají strach se jich dotknout. Výrobci výtahů proto začali používat nové technologie, které viry ničí.

Článek

Mnoho lidí má obavy z nákazy koronavirem právě při mačkání tlačítek ve výtahu. Společnost Schindler, která vyrábí výtahy, eskalátory a pohyblivé chodníky, zaznamenala zvýšenou poptávku po zařízeních, která by minimalizovala šíření virů a bakterií. Výrobce proto připravil řadu Schindler CleanMobility, kterou lze instalovat do nových i již používaných zařízení.

„Technologie jsou založené na působení ultrafialového, konkrétně UV-C, záření. Prvním z nich je lampa umístěná přímo v kabině. Aktivuje se průběžně, a to vždy ve chvíli, kdy v kabině nejsou cestující. Druhé řešení kombinuje UV-C záření se speciálně vyvinutým filtrem, a tak se vzduch v kabině zároveň čistí a dezinfikuje,“ uvedla provozní ředitelka pro Českou republiku z firmy Schindler Martina Stevensová.

Další možností, jak nákaze předejít, je antibakteriální film, který se dá snadno aplikovat na povrchy výtahu, jichž se lidé ve často dotýkají, jako je ovládání, ale i stěny. Nový program společnosti Schindler dokonce umožňuje nastavením maximální nosnosti kontrolovat obsazenost kabin a tím i doporučené rozestupy mezi pasažéry.

„Jedná se o doplňková či samostatná řešení. Jejich cena závisí na konkrétních podmínkách a zařízeních, v nichž budou využita, takže ji pro zájemce připravujeme individuálně,“ říká Stevensová. Cena samotných výtahů se podle ní nezmění.

Jak se nejlépe chránit

UV-C záření využívá společnost Schindler také k dezinfekci madel u eskalátorů a pohyblivých chodníků. „Zdrojem je přídavné zařízení, které je instalováno uvnitř eskalátoru nebo pohyblivého chodníku a ozařuje madla na krátkou vzdálenost. Ochranu přitom poskytuje kontinuálně a automaticky, aniž by si museli zákazníci dělat starost se správným dávkováním,“ popisuje Stevensová.

Ostatní výrobci výtahů, které Seznam Zprávy oslovily, se touto problematikou nezabývají. Proto se zatím podobná ochranná opatření zřejmě neobjeví ve všech výtazích. Před nákazou koronavirem ve výtahu se však dá chránit i jinak. „Ovládacích prvků je lepší se nedotýkat holými prsty, ale například přes kapesník či rukáv. Před a po cestě výtahem je dobré si umýt ruce. Ideální je nenastupovat do výtahu, kde už je na malé ploše více lidí,“ doporučuje Stevensová.

Pandemie vedla i k dalším řešením omezení kontaktu ve výtazích. Například v thajských nákupních centrech nainstalovali pedály, takže si pasažéři mohli vybrat patro nohama. Americké Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí zase doporučilo, aby se lidé dotyku tlačítek rukama vyhýbali a místo toho používali jiný objekt, například víčko od pera nebo kolena.

Stačí ukázat

Server CNN uvedl, že se na tlačítkách výtahu nachází více bakterií než na prkénku na toaletě. Virus na některých površích dokáže přežít až 72 hodin, takže není divu, že lidé z mačkání tlačítek cítí úzkost.

Novou technologii, díky které ruce vůbec nemusí přijít do kontaktu s výtahem, objevili také v Asii. „Strach z doteku tlačítka je tam vždycky, a tak jsem se rozhodl udělat v této oblasti nějaký vývoj,“ říká zakladatel indické společnosti TechMax Solution Bhavin Ahir.

Ahirova nová technologie je založená na panelu, který je umístěn na tlačítkách ve výtahu. Uživatelům umožňuje vybrat patro tak, že na tlačítko pouze ukážou ze vzdálenosti 10 až 15 milimetrů. Systém využívá infračervený signál, který výtahům řekne, kam mají jet. Jednotky jsou také namontovány u výtahových vchodů v každém patře. Uživatelé umístí ruku pod šipky na jednotce, aby ukázali, zda chtějí cestovat nahoru nebo dolů. Novinka byla zatím nainstalována v 15 budovách v Indii.

Doporučované