Hlavní obsah

Výstava ukáže deset maleb Rembrandta z Česka i ze světa

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Deset maleb a přes 50 prací na papíře od slavného malíře Rembrandta van Rijna uvidí od pátku lidé na výstavě v paláci Kinských.

Článek

Ústředním dílem výstavy nazvané Rembrandt: Portrét člověka je jediné umělcovo dílo v českých sbírkách, Učenec ve studovně z roku 1634, které doplňují zápůjčky z mnoha zemí. Výstava odsunutá kvůli pandemii koronaviru z letošního jara potrvá do konce ledna. Znovu se zpřísňující opatření proti šíření viru poznamenávají i posunutý termín, podle vedení pořádající Národní galerie Praha (NGP) je dnešní vernisáž možná poslední akcí svého druhu v současné době.

Pandemie koronaviru způsobila, že některé dříve dohodnuté zápůjčky nebylo možné do Prahy dovézt, přijela však díla získaná z jiných muzeí a galerií. „Díky novému termínu se dokonce podařilo exkluzivně zajistit díla ze světových sbírek, která původně nebylo možné získat,“ uvedla kurátorka výstavy Lucie Němečková.

Zahájení výstavy se nemohou zúčastnit někteří zahraniční spolupracovníci, kteří se na její přípravě léta podíleli. Výstavu NGP připravila ve spolupráci s Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud v Kolíně nad Rýnem. Díla zapůjčily instituce jako Metropolitní muzeum v New Yorku, Londýnská Národní galerie, madridské Prado, Rijksmuseum v Amsterdamu či vídeňská Albertina.

Výstava je ústředním letošním projektem NGP. Její ředitelka Anne-Marie Nedoma dnes řekla, že tolik významných uměleckých děl Rembrandta i jeho souputníků lidé v Praze ještě neviděli. „A pokud počítám průměrnou délku života, obávám se, že ani neuvidí,“ řekla.

Podstata přetrvávajícího kouzla Rembrandtovy tvorby spočívá podle kurátorky v jeho umění proniknout pod povrch věcí. Proto bývá umělec označován jako malíř lidské duše. Příkladem tohoto vnímání je Učenec ve studovně z roku 1634 ze sbírky NGP. Podle odborníků portrét nezobrazuje pouhou fyzickou podobu neznámého muže, Rembrandtovi se v něm prý podařilo zachytit dramatický duchovní život portrétovaného starce.

Příběh Učence ve studovně představí Rembrandtovu kariéru od počátků přes nejúspěšnější roky až po pozdní tvorbu. S pomocí Rembrandtových děl a prací jeho současníků i následovníků chce galerie přiblížit Rembrandtovo tvůrčí soupeření se současníky a vliv, který zanechal do současnosti. Vystavená díla současných umělců interpretují pražského Učence ve studovně.

Velkou pozornost výstava věnuje i grafice a kresbě, jimž se Rembrandt věnoval stejně intenzivně jako malbě. Oceňována byla již za umělcova života. Vzhledem k tomu, že Rembrandt nikdy necestoval mimo rodnou zem, byl ve své době v cizině znám v první řadě jako grafik.

Práce na papíře cestovaly snadno a rychle, již v 17. století sběratelé usilovali o kompletní Rembrandtovu grafickou tvorbu. Umělec řadu svých grafik vydával ve vysokých nákladech a přinášely mu zisky. „Věřím, že návštěvníci ocení velmi moderní Rembrandtův kreslířský rukopis, kdy několika tahy dokázal bravurně vyjádřit pohyb či charakter postavy,“ uvedla Blanka Kubíková z NGP.

Doporučované