Hlavní obsah

Výstava Mezipaměť ukazuje přibližování tradičních a nových médií

Foto: Getty Images

„Ilustrační foto.“

Mezinárodní skupinová výstava Mezipaměť, kterou dnes zahájí v Galerii Rudolfinum v Praze, ukazuje přibližování tradičních a nových médií.

Článek

Tradiční média zastupuje tvorba dvou progresivních německých malířů, zesnulého umělce Eberharda Havekosta a Franka Nitscheho. Trojice českých umělců Daniel Hanzlík, Adéla Matasová a Pavel Mrkus se prezentuje zejména svými projekcemi a audiovizuálními instalacemi. Česko-německý projekt Mezipaměť se koná do 31. října, vstup je volný.

Díla tuzemských umělců zabírají větší část výstavy, která je umístěná ve tmě, kde se odehrává simulovaná realita. V osvětlené místnosti jsou obrazy dvou německých malířů. „Tím, že tradiční a nová média sdílejí určité společenské podmínky a myšlenkové principy, generují zároveň příbuznou auru výpovědi a výrazově se přibližují,“ uvedl kurátor výstavy Petr Vaňous.

Z hlediska výstavní koncepce je nejsložitěji komponovaným celkem dílo Pavla Mrkuse. Monumentální videoinstalace nazvaná Observatory 01 je sestavena ze tří synchronizovaných projekcí tvořených technikou počítačového modelování a animací. Zpracovávají pohledové sekvence na planety Merkur, Venuši a Mars.

Východiskem tvorby Havekosta je především fotografie, kterou promyšleně upravuje v počítači. S jejím použitím se autor snaží vytvořit obraz, který, i když zdánlivě věrně popisuje cosi z reality, směřuje od prostého popisu směrem k jádru nepředmětného sdělení.

„Mezipaměť byla plánována na podstatně dřívější dobu, nakonec je to v důsledku protipandemických opatření první výstava po roce a půl, kterou mohu představit,“ podotkl ředitel Galerie Rudolfinum Petr Nedoma.

K výstavě vydává Galerie Rudolfinum také katalog s textem kurátora Vaňouse, profily jednotlivých umělců, fotografiemi jejich děl a instalačními snímky z výstavy. Více informací se nachází na stránkách Galerie Rudolfinum.

Doporučované