Článek
Čísla hovoří jasně. Řidiči starší 70 let mají rok od roku čím dál větší podíl na nehodovosti. V roce 2014 zavinili 3,5 procenta nehod, loni už téměř 5 procent ze všech nehod. Tímto problémem se chce v říjnu zabývat Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu. Argumentem je hlavně to, že senioři ve vysokém věku hůře reagují na krizové situace a častěji na silnici zmatkují.
Vláda si představuje, že by v řidičském oprávnění seniora mělo být konkrétně uvedeno to, že mohou jezdit například jen ve svém kraji nebo konkrétně stanovené silnici. „Mezi návrhy, které připravujeme, je také možnost omezit řidičům vysokého věku rozsah silnic, po nichž by mohli jezdit,” řekl Právu vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy (MD) Tomáš Neřold.
Dalším nápadem je zpřísnění pokuty, pokud senior neabsolvuje povinnou zdravotní prohlídku. „Od ledna 2013 dokonce platí, že pokud motorista onemocní chorobou, která by omezovala jeho schopnost řídit, lékař musí tuto informaci ihned nahlásit,“ řekla mluvčí MD Lenka Rezková. Pokuta se nyní za jízdu bez dokladu zdravotního vyšetření pohybuje okolo 5 až 10 tisíc. V chystaném bodovém systému to má být 7000 až 25000 korun.
Podle údajů MD bylo loni v Česku řidičů starších 65 let celkem 1 366 920 a 97 523 z nich překročilo osmdesát let. Podle statistik mají řidičský průkaz i dva Češi nad sto let.