Článek
Zastupitelé po debatě na návrh bývalého hejtmana Jiřího Běhounka (za ČSSD) schválili směrem k vládě důraznější znění usnesení, než v lednu projednala krajská rada. „Já se tím snažím vyjádřit naši mnohem tvrdší vůli než nějaké doporučení,“ řekl Běhounek. Po hlasování dodal, že vysokorychlostní trať ovlivní kraj významným způsobem. „A bez napojení krajského města pro nás nemá žádnou cenu. Proto je nutno o to bojovat,“ řekl.
„Vysokorychlostní trať je nejvýznamnější dopravní stavbou několika desetiletí, která kraji může přinést významný impulz k dalšímu rozvoji,“ řekl předseda zastupitelského výboru pro rozvoj Martin Hyský (ČSSD). Varianta vedení VRT na Vysočině v úseku od Světlé nad Sázavou po Měřín, která Jihlavu míjí, podle něj kopíruje trasu aktuálně zanesenou v zásadách územního rozvoje kraje. Uvedl, že varianta s terminálem v Jihlavě byla projekčně prověřovaná na základě dlouhodobých připomínek kraje.
Stavba VRT by podle Hyského měla vyvolat změny k lepšímu i na současných tratích. „Teď a několik následujících měsíců je právě čas, kdy se láme chleba, kdy máme možnost dostat do tohoto velkého projektu věci, které nás trápily a mohou se vyřešit,“ řekl s odkazem na přípravu VRT.
Vysokorychlostní tratě by měly navýšit kapacity současné železniční sítě a zrychlit spojení. O jejich stavbě se hovoří od 90. let, přípravy však začaly až v posledních letech. Z Prahy do Brna by měly vysokorychlostní vlaky dojet za hodinu. Z Prahy do Jihlavy by se pak lidé dostali vlakem za 45 minut, uvádí Správa železnic na webu. Cesta vlakem z Prahy do Jihlavy teď trvá přes dvě hodiny, podobně jako z Jihlavy do Brna.