Článek
Přímo z hlavního náměstí ve Velkém Meziříčí jsou vidět auta projíždějící přes půlkilometrový most Vysočina. V létě jej stavbaři kvůli modernizaci rozšiřovali, omezení a práce na pětikilometrovém úseku D1 budou pokračovat do sedmnáctého listopadu, pak je kvůli zimě stavbaři přeruší.
Jakákoli nehoda nebo kolona znamená obrovský problém pro město pod nejvyšším mostem. Denně tam projedou stovky kamionů. „Vyhýbají se také placení mýta a volí paralelní silnici číslo 602. Sjedou například u Velkého Beranova a vrátí se třeba až u Velké Bíteše,“ vysvětlil starosta města Josef Komínek (ČSSD). Také proto v úterý jednal s ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem (za ANO) ohledně opatření.
Město chce přímo na dálnici umístit interaktivní značky, které řidiče upozorní na zákaz tranzitní dopravy přes město. „Jakmile nám žádost pošlou, jsme připravení povolení bezodkladně vyřídit. Bude platit rok,“ uvedl ministr Kremlík.
Nicméně zákaz tranzitu městem platí už dlouho a mnoho řidičů velkých nákladních aut na něj nedbá. Hlavně zahraniční šoféři spoléhají na mizivou vymahatelnost pokut. Jak minulý týden připomněla výkonná ředitelka Svazu měst a obcí Radka Vladyková, městům a obcím chybí opora v zákoně. „U zahraničních dopravců máme velmi malou efektivitu při vymáhání pokut, ať už kvůli chybějícím adresám doručování, nebo malému množství odpočívadel, kde bychom je mohli bezpečně kontrolovat a dalším potížím,“ řekla.
Ministr ve čtvrtek přiznal, že výraznější zlepšení přijde až s koncem modernizace dálnice. Přestože někteří experti avizují, že se termín 2021 nestihne, Kremlík řekl, že nemá informace o prodleních. „Buďme realisté, modernizace neurychlíme o měsíce, ale týdny jsou možné,“ řekl.
Lidé ve Velkém Meziříčí se mají dočkat menší hlukové zátěže. Ředitelství silnic a dálnic totiž chystá přímo v pilířích mostu Vysočina speciální opatření. „Bude to pilotní projekt, který sníží hluk až o patnáct decibelů,“ sdělil ministr.
Podle ředitele pražského závodu ŘSD Tomáše Grosse bude protihlukový prvek hotový do konce příštího roku. „Jedná se o odhlučnění mostních závěrů, tedy přechod mezi mostem a pevnou částí. Ze spodní části se šíří velmi nepříjemný skokový hluk, zvlášť při přejíždění těžký aut. Izolační vrstva jej sníží,“ upřesnil Gross.
Velké Meziříčí už léta žádá od ministrů, aby ušetřili místní od nutnosti dálničních známek v úseku mezi 141. a 146. kilometrem. „Přislíbil jsem, že o tom budeme dále jednat, a to i příští rok, kdy se na to chceme podrobněji podívat,“ dodal Kremlík.
Modernizace úseku mezi exity Velké Meziříčí východ a Velké Meziříčí západ je naplánovaná do závěru příští stavební sezony.
Právě na Vysočině je situace ohledně modernizace D1 nejproblematičtější. Stavbaři tam opravují čtyři úseky, tedy více než čtyřicet kilometrů dálnice. „Všechny letošní práce skončí v půli listopadu. Na zimu jsme připravení,“ zdůraznil ministr.