Článek
Bylo kolem půl jedenácté dopoledne, Mercedes s protektorem vjížděl do poměrně ostré zatáčky tehdejší Kirchmayerovou třídou do ulice V Holešovičkách. Z chodníku měl na něj zaútočit samopalem Sten Jozef Gabčík. Samopal ale selhal a Jan Kubiš se měl proto pokusit vhodit speciálně upravenou bombu do automobilu, což se také nepodařilo.
Kromě toho měla operaci narušit další souhra okolností, tramvaje, které teď touto částí Prahy už nejezdí.
„Došlo k zranění Reinharda Heydricha. Poté se oba parašutisté dali na útěk, pronásledoval je Heydrichův strážce Johannes Klein, takže situace tady byla velmi rychlá, byla to otázka vteřin, několika desítek vteřin,” vysvětluje přímo v místě události historik Zdeněk Špitálník z Vojenského historického ústavu.
Jako hlavní historický poradce dozoroval i natáčení této epizody československých válečných dějin britskými filmaři ve snímku Anthropoid.
Dodnes se mezi filmaři tradují určité mýty a scénky, které ve skutečnosti byly jinak. Třeba Gabčík vrhající se se samopalem téměř pod kola projíždějícího Mercedesu s protektorem.
„Nesedí většinou množství parašutistů na místě i poslední boj parašutistů v kostele sv. Cyrila a Metoděje, kde podle německých pramenů pravděpodobně nezahynul žádný německý voják, v každém filmovém ztvárnění jich jsou přitom desítky,” doplňuje další mýty ohledně Anthropoidu Zdeněk Špitálník.
Kudy a kdy přesně Heydrich pojede, věděli Kubiš s Gabčíkem od Františka Šafaříka, zaměstnance Hradu, který vynášel informace o Heydrichových cestách a jeho denním programu.
Kolik míst fungovalo jako konspirační byty? Kolik odbojářů muselo parašutistům pomáhat? A který z mercedesů, které se dnes vydávají za ten Heydrichův, je skutečně pravý? Podívejte se v úvodním videu s dobovými fotografiemi i videi VHÚ.