Článek
Situace dálkové dopravy, která ještě pár měsíců zpět vypadala pro lodní byznys tragicky, se otočila o 180 stupňů a dopravci se nyní vrací bleskově do zisku.
„Po uveřejněných výsledcích námořních dopravců za druhé čtvrtletí letošního roku se dá hodnotit situace jako pozitivní,“ říká David Knobloch, odborník na logistiku, který vystupuje za dopravní společnost Geis.
Podle aktuálních dat si rejdaři po měsících propadů poptávky a cen znovu polepšili. Vrací se i do finančních zisků, jde konkrétně o růst na 8,5 procenta. Tím se firmy přibližují úrovni ziskovosti druhého čtvrtletí roku 2010, kdy byla průměrná ziskovost 10,7 procenta.
A jak si vedou aktuálně ti nejlepší? Tolik si vydělávají za přepravu jediné kontejnerové přepravy (TEU) nejúspěšnější rejdařství světa.
Tři nejvýdělečnější dopravci současnosti:
Hapag Lloyd, německá nadnárodní přepravní společnost, dosáhla provozního zisku 146 dolarů/TEU.
Maersk, největší rejdařství na světě, vydělá v průměru 130 dolarů/TEU.
Hyndai Merchant Marine, jihokorejský přepravce, dosahuje zisku 129 dolarů/TEU.
Zdroj: Geis Air + Sea
Oproti prvnímu čtvrtletí letošního roku se podle Davida Knoblocha daří v oboru všem. Všichni větší dopravci se totiž aktuálně pohybují v černých číslech a dosahují v rámci obnovené poptávky zisků. Pomohl tomu především fakt, že poté, co se poptávka po dopravě během letních měsíců znovu roztočila, si mohli dopravci poručit více peněz za dopravu.
Dalším faktorem, proč cena dopravy roste, je potenciální nedostatek dopravních kontejnerů.
I třetí čtvrtletí letošního roku vypadá zatím z pohledu dálkových dopravců nadějně, a to i navzdory sedmidenním říjnovým svátkům v Číně.
„Poptávka od července konstantně roste a stále dochází k odsouvání termínů odeslání některým již připraveným kontejnerům,“ říká David Knobloch.
„Dle našich údajů každý čtvrtý kontejner je přerezervován na další možnou loď, čímž dochází ke zpoždění. Vliv má také nedostatek kontejnerů. Tato situace má přetrvávat až do lunárních svátků v Číně, tedy do poloviny února příštího roku,“ vysvětluje Knobloch.
Chybí kontejnery
Podle největších světových leasingových společností, jako je Textainer a Triton, jsou výrobci námořních kontejnerů schopni měsíčně vyrobit maximálně 300 tisíc kontejnerových přeprav.
„Tento objem je ale nedostatečný a nedokáže pokrýt potřebu. Kvůli situaci s pandemií rejdaři totiž nepředpokládali značné oživení poptávky od letošního července, jak se nakonec stalo,“ doplňuje Knobloch.
V roce 2019 se podle dostupných dat vyrobilo přibližně 2,5 milionu nových kontejnerů. Tohle množství, ač se zdá možná na první pohled dostatečné, ve skutečnosti sotva dokáže pokrýt ztracené nebo vyřazené kontejnery.
„Rejdaři tak přesouvají více prázdných kontejnerů na linky, jako jsou například ‚Transpacific‘ nebo ‚Intra-Asia‘, které jsou v současnosti jako dopravní kanály více atraktivní než Asie–Evropa,“ doplnil Knobloch.
Tento nedostatek může pak vyvolávat další zpomalování dopravy a vyvíjet také tlak na její konečnou cenu.
U vlakových operátorů pak podle Davida Knoblocha není dostatek vagonů díky enormním nárůstům poptávky hlavně ochranných pomůcek, které opět převládají nad ostatním přepravovaným zbožím.
V letním období navíc došlo k nárůstu vlakové přepravy o celých 62 procent. V některých případech však vyjde železniční doprava i o čtvrtinu celkové ceny dráž než námořní alternativa.
„V porovnání s námořní dopravou vychází přeprava 40stopového kontejneru z čínského terminálu Xian do Prahy asi na 4500 dolarů, zatímco u námořní přepravy je cena z hlavních čínských přístavů kolem 2500 dolarů. Tak jako tak se stále vlaková přeprava vyplatí u spěšných zásilek díky rychlosti, kdy zákazníci mohou zásilky očekávat v Praze již za 14 až 19 dní,“ dodává Knobloch pro Seznam Zprávy.
Čínská vláda v důsledku vyššího zájmu o železnici nedávno rozhodla o další finanční podpoře tohoto servisu. Na podporu a rozvoj terminálů a koridorů do pěti měst na trase Čína–Evropa posílá téměř 27 milionů dolarů. S tím přichází i potřeba investovat do lokomotiv a vagonů, kterých se v současnosti nedostává.
Poptávka roste i u letecké přepravy, kde dochází k vytížení až na 70 procent kapacity, jako tomu bylo například během letošního září. „V současné době po čínských svátcích trpí odvětví nedostatkem volných kapacit, a ceny tak opět rostou na přibližně 6 až 7 dolarů za kilogram přepravovaného zboží,“ řekl pro Seznam Zprávy Knobloch.