Článek
Hračkářství se loni zavřela na několik měsíců, ale na tržbách společnosti Efko to není vůbec poznat. Podle neauditovaných výsledků za minulý fiskální rok, končící v březnu, tržby firmy meziročně stouply z 86 milionů korun na 108 milionů korun, tedy o 25 procent.
Za úspěchem je také 90 tisíc rozprodaných Igráčků s přimalovanou rouškou, z nichž 1,5 milionu korun zamířilo na nákup pomůcek pro zdravotníky, ale především rostoucí zájem o deskové hry. Právě to je segment, který už delší dobu firmu z větší části živí.
Zájem o společenské hry v době covidové stoupl poměrně vysoce.
Hry vznikají z vlastních nápadů i na zakázku externích firem z Česka i zahraničí. „Obecně zájem o společenské hry v době covidové stoupl poměrně vysoce,“ řekl redakci SZ Byznys majitel Miroslav Kotík.
Nejprodávanější jsou klasiky, například Člověče, nezlob se, Kloboučku hop nebo Jožin z Bažin. Hitem v pandemii se staly rozvojové hry pro předškoláky.
Loni rostl celý trh deskových her. Podle Svazu vydavatelů společenských her celkově tento segment posílil o 21 procent. Mezi nejznámější prodejce patří síť Albi, pro kterou také fabrika Efko v Novém Veselí vyrábí některé hry.
Další retro úspěch?
Před dvěma lety výrobce Igráčka koupil do své stáje další retro hračku – autodráhu ITES (dříve Faro), která vznikla na konci šedesátých let 20. století. „Pracujeme na tom, abychom ji dostali zpátky na vrchol, aby o ní všichni věděli,“ uvedl Kotík k hračce, která se zatím do kamenných obchodů nepodívala. Je to v plánu, stejně jako vývoj nových autíček včetně Porsche 911 a podvozků, které budou kompatibilní s řadou Lego Speed Champions.
Na trhu je spousta autodráh z Číny, které nemají velikost, kvalitu a nekoupíte k nim náhradní díly.
S autodráhou si za socialismu vyhrály dvě generace dětí. Neúspěšně se ji snažil oživit majitel hračkářství Bambule Petr Homolka, od kterého ji koupil Miroslav Kotík.
„Určitě to bude těžký souboj. Na trhu je spousta autodráh z Číny, které nemají velikost, kvalitu, nekoupíte k nim náhradní díly a cena je pochopitelně někde jinde,“ předjímá majitel Igráčka. Jedním z největších konkurentů je Carrera.
Kotík připouští, že autodráhy nejsou pro každého. Už jen proto, že základní verze se prodávají za cenu kolem pěti tisíc korun.
Ikonického Igráčka vyrobila firma v posledním účetním roce zhruba 300 tisíc. Lisuje se v závodě v Korouhvi u Poličky a kompletuje v Novém Veselí.
Materiálová krize. Místo čtyř týdnů čtyři měsíce
Igráčci se podobně jako stolní hry vyrábějí také na zakázku pro reklamní účely. Historicky největší zakázkou bylo 90 tisíc postaviček pro síť čerpacích stanic Shell. V minulosti měly zájem o reklamního Igráčka také politické strany, k dohodě ale nedošlo.
„Tentokrát poptávka nepřišla. Agentury už asi vědí, že nechceme Igráčka zatahovat do politiky,“ říká Kotík.
Také v Efku bojují s materiálovou krizí. Společnost k výrobě používá zejména plast a papír. „Jakmile přijde zakázka, která je na rozměr, tak je to problém, protože termíny, které dřív byly třeba čtyři týdny, tak trvají čtyři měsíce a víc,“ uvedl.
„Papír zdražil postupně, ale plasty skokově. Vloni touto dobou jsme nakupovali plast ABS za 1,53 eura za kilogram. Krátce po novém roce byl nákup 2,80 eura. Čekali jsme na zlevnění, ale cena naopak stoupla až na 3,20 eura,“ dodal.
Firma to už promítla do ceny stavebnice MultiGo – aut pro postavičky Igráčka. „Zdražili jsme je o osm až dvanáct procent, řádově o desítky korun,“ popsal ředitel.