Článek
Ani rok 1972 a zápas šachových velikánů Bobbyho Fischera a Borise Spasskyho nepřitáhl k šachům takovou pozornost, které se těší v této době. Nadšení pro hru je dokonce tak intenzivní, že přední britský dodavatel šachových sad Regency Chess u několika produktů hlásí „Vyprodáno z důvodu Dámského gambitu“.
Řeč je o seriálu z dílny Netflixu, který v době své premiéry pobláznil svět. Minisérie vypráví příběh problémového šachového zázraku Beth Harmonové, kterou ztvárnila herečka Anya Taylor-Joyová, a i když se pobláznění světa mohlo zdát jako krátkodobé, podle odborníků stále přetrvává, ba dokonce roste.
Julian Deverell, majitel Regency Chess ve městě Frome, ihned po říjnové premiéře Dámského gambitu v roce 2020 hlásil až pětinásobný nárůst tržeb. „Dámský gambit nás vyčistil. Firma ještě nic takového nezažila. I teď stále máme problémy sady doplnit.“
Plusové body si ale nepřipisuje jen společnost Netflix, značný vliv totiž měla i pandemie koronaviru, se kterou se svět už více než rok potýká. Ta přinutila lidi, aby si hledali nové koníčky, které je během opakovaných lockdownů zabaví.
Podle britského listu The Times, který se odkazuje na Anglickou šachovou federaci, se počet aktivních hráčů v jejích klubech pro online hraní zvýšil z 2800 v únoru minulého roku, tedy ještě před zavedením prvního lockdownu v zemi, na 6000 k minulému víkendu. A podobná čísla hlásí i jiní.
Třeba herní platforma chess.com má po celém světě už 72 milionů členů, v prosinci to přitom bylo 50 milionů a před čtyřmi lety jen 20 milionů. Šachový server Lichess zase v březnu loňského roku zaznamenal 55 milionů her, letos v březnu se ale číslo vyšplhalo na 100 milionů.