Článek
V Duelu Seznamu diskutovali Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě, a Juraj Kováč ze serveru ŽelPage.
Cestující přibývají
České dráhy spočítaly, že od ledna do září přepravily o dva miliony více cestujících než za stejné období loni. RegioJet má meziroční nárůst cestujících okolo 25 procent. Do konce roku chce přepravit celkem pět milionů lidí. Nárůst zaznamenal i LEO Express - konkrétně 10 procent. A společnosti se chystají na trať vyslat další spoje.
Na tratích je už plno, zákazník to významně pocítí
Přetížená je už trasa Praha-Ostrava, podobná situace by ale mohla potkat i další spoje. Od prosince má mezi Prahou a jižní Moravou jezdit už šestadvacet vlaků tam i zpět, pak přibude ještě jeden. Kraj se ale bojí zpožďování regionálních linek. Železniční spojení mezi hlavním městem a jižní Moravou využívá čím dál více cestujících. Důvodem je i neustále rozkopaná dálnice D1. Jenže podle Svazu cestujících ve veřejné dopravě zákazníci už teď pociťují negativní stránky tohoto trendu. „Zejména v těch špičkových dnech, jako je pátek odpoledne a pondělí ráno, spoje, které jsou místenkové, bývají vyprodané dopředu. Jízdenku je třeba opatřit si s denním předstihem. Na jiných trasách čekají lidé v uličkách, má to už i tento negativní dopad,“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.
Stát o problémech ví, konkurence podle Ministerstva dopravy přinesla lepší služby zákazníkům.
Ministerstvo dopravy si uvědomuje, že železniční trať z Prahy do Ostravy je na hranici své kapacity. Na druhou stranu ale podle něj konkurence přinesla mnoho dobrého. „Nárůst počtu cestujících na dálkových linkách, daleko lepší služby a pokles cen. Přinesla ale také určitá negativa – například obtížné plánování infrastruktury. Plánování komerčních služeb se často mění, takže se mění i požadavky na tratě a nezbývá dost kapacity pro nákladní dopravu. Jednou z variant pro řešení v osobní dopravě je zavést systém koncesí, které by stát soutěžil. Připravíme analýzu, jež bude shrnovat nevýhody a výhody takového modelu a možnosti, které nám dovoluje evropská legislativa. Pak rozhodneme o dalším směřování v této oblasti. Ke změně by mohlo dojít společně s otevírání trhu na železnici v období 2021-2033,“ uvedlo ministerstvo pro Seznam Zprávy.