Článek
Pro největší českou automobilku je Čína nejdůležitějším trhem na světě už od roku 2010. Pouze tady Škodovka nabízí pět typů SUV a přímo pro čínský trh vyrábí i několik exkluzivních modelů. „I přes aktuální tržní zpomalení v Číně vidíme velký potenciál tohoto největšího automobilového trhu na světě, díváme se na něj z dlouhodobého hlediska. Čína zůstává i do budoucna základním kamenem strategie Škody Auto, proto důsledně pokračujeme v našem největším investičním programu v historii,“ uvedl pro Seznam Zprávy tiskový mluvčí automobilky Tomáš Kotera.
„Situaci monitorujeme“
„V souvislosti s koronavirem ponechávají někteří naši čínští dodavatelé své závody nadále zavřené nebo v nich výrobu pomalu rozbíhají. To může vést k případnému nedostatečnému zásobování díly a subkomponenty vyráběnými v Číně. U příslušných dodavatelů nadále pozorně sledujeme denní vývoj a průběžně vyhodnocujeme potenciální rizika pro výrobu vozů,“ dodal Kotera.
Covid-19 nemá prozatím vliv ani na jedinou výrobní továrnu automobilky Hyundai v Evropské unii, v Novošicích na Frýdecko-Místecku. „Na naši výrobu v České republice nemá situace kolem koronaviru v tuto chvíli žádný vliv. Vývoj v postižených oblastech samozřejmě monitorujeme,“ řekl pro Seznam Zprávy Pavel Barvík, tiskový mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech.
Zásoby se tenčí
Tchajwanský výrobce elektroniky Foxconn dodává součásti technologickým firmám jako Apple, Sony, Nintendo nebo Microsoft a v Česku vlastní výrobní závody v Pardubicích a v Kutné Hoře. Oba se nyní musí potýkat se sníženými dodávkami. „Dodávky do Foxconnu v České republice jsou momentálně částečně sníženy. Většina produktů a služeb totiž vyžaduje stálé dodávky dílů ze smluvních závodů v Číně a okolním regionu. V dodavatelských řetězcích se hledají nové možnosti využití materiálu od sesterských společností mimo Čínu,“ vysvětluje tisková mluvčí českého Foxconnu Radmila Čukatová.
K postiženým společnostem patří třeba i opavský výrobce lan Lanex, jenž dováží z Číny polyester. „Máme s tím problém. Něco je ještě na cestě, ale budeme muset přejít na dodávky polyesteru z Evropy a ten je dražší, což prodraží výrobu,“ řekla ČTK mluvčí skupiny BR Group, do níž Lanex patří, Ivana Gračková. Lanex navíc do Číny také dodává, a to lana pro papírenský průmysl a pro horolezce, a rovněž očekává výpadky. „Vyvážíme tam lana asi za 1,5 milionu korun měsíčně. Ještě jsme tam dodávali, ale teď už na další měsíce nejsou objednávky,“ dodala Gračková.
Situace si všímá i centrální banka. „Zásoby se ztenčují. Vnímáme už dokonce informace o tom, že roste poptávka po subdodávkách, které nejdou z Číny, z těch okolních zemí. Ty ale mají omezené kapacity, takže stoprocentně nebudou vyrábět levněji než Čína,“ uvedl v rozhovoru pro Seznam Zprávy člen bankovní rady ČNB Vojtěch Benda.
Česká národní banka v souvislosti s probíhající epidemií nového koronaviru analytiky trochu zaskočila. Nedávno zvýšila úrokovou sazbu, u níž se čekalo, že zůstane beze změny. „Momentálně převážil názor mírné většiny, že to není tak zásadní činitel, který by převážil proinflační faktory, které vnímáme z domácí ekonomiky,“ řekl Vojtěch Benda.
Šance pro Evropu
Odpověď na obavy z výpadků dodávek z Asie by mohli přinést lokální dodavatelé. Český startup Kooperace.cz, který se zabývá podporou sdílené ekonomiky ve strojírenství, zaznamenal první náznaky přesunu části strojírenské výroby do Evropy.
Z dat startupu vyplývá, že až 75 procent strojírenských zakázek je od čínských výrobců. „Aktuální situace ukazuje, jak jsou západní ekonomiky v některých oblastech zcela závislé na dodávkách z Asie. Strategičtí nákupčí musí řešit snížení rizik spojených s výpadky zásobování, a tak očekáváme, že zájem o lokální výrobce dále poroste. Věřím, že se místní firmy chopí příležitosti a udrží si nové zakázky i do budoucna,“ říká Milan Málek, obchodní ředitel Kooperace.cz.
Výhodu lokálních dodavatelů vidí především ve větší efektivitě, rychlosti a ekologičtějším přístupu, než nabízejí čínští konkurenti.