Článek
„Ten film je jiný v mnoha ohledech – nejen, že je černobílý, natočený velice tradičním způsobem, ve formátu 4:3 a se statickou kamerou – ale zároveň některé věci a situace ukazuje víc a déle, než bývá v našich filmech zvykem; dotýká se také poměrně citlivého tématu, jakým je pozice muže a ženy v dnešní společnosti. Hra rozhodně nepluje s proudem doby a aktuálními trendy, ale přesto pevně stojí v tom, čím chce pro své diváky být. Navzdory tomu všemu, Alejandro udělal dobrý film,“ říká v rozhovoru pro Televizi Seznam představitel titulní role Jiří Mádl.
Přestože snímek vznikl v koprodukci čtyř zemí (Česká republika, Chile, Francie, Jižní Korea), hlavní dějová linka, vycházející z „tradičního“ a nadčasového milostného trojúhelníku, umožnila tvůrcům aplikovat příběh na (téměř) jakékoliv prostředí a přenést děj i s jeho hrdiny do českých kulis (konkrétně kladenských a částečně pražských).
„Doufala jsem, že Alejandro přinese do filmu šmrnc, odvahu a drzost, které jsou vidět v jeho předchozích titulech – a zvláště pak proto, že je to cizinec, má jiné vidění a zkušenosti. Zároveň jsem ale při projekci měla pocit, že se dívám na český příběh, na něco, co je mi svojí atmosférou velmi blízké – a to se mi líbilo,“ potvrzuje producentka Veronika Finková. „Důležitým atributem pak bylo, že všichni herci – a nejen herci – chtěli s Alejandrem spolupracovat. V Městském divadle Kladno jsme navíc měli skvělé zázemí – natáčeli jsme tam totiž za plného chodu divadla, mezi jejich zkouškami a představeními. Byli jsme opravdu komorním štábem, což se ale pozitivně odrazilo na samotné atmosféře. Natáčelo se 14 dní a ač to bylo vydatné a intenzivní, byla jsem nadšená z toho, s jakou lehkostí Hra vznikala – ve velmi malém a úzkém kruhu,“ dodává Finková.
Po boku Jiřího Mádla – coby režiséra oblastního divadla Petra Čapka – se v milostném dramatu Hra objevují herečky Marika Šoposká (Petrova manželka Kateřina) a Elizaveta Maximová (milenka Karolína); v dalších rolích pak diváci uvidí mj. Jiřího Štrébla, Sarah Hlaváčovou, Vladimíru Benoni nebo Danici Jurčovou.
Melancholickou (a jindy naopak dramatickou) atmosféru scén posiluje přítomnost vážné hudby. „Jedná se o nové nahrávky, které jsme pořídili se světově uznávaným Zemlinského kvartetem; do Prahy pak přiletěl i Pablo Vergara, což je hudebník, který dlouhodobě spolupracuje na Alejandrových filmech – a to byl pro nás velký zážitek. Nahrávalo se ve Smečkách – známém pražském studiu, kde vzniká mimo jiné i hudba k hollywoodským filmům,“ prozradila Veronika Finková.
Snímek Hra vstoupí do našich kin poslední říjnový den, 31.10. 2019. „Mladý ředitel divadla bojuje se složitou trojrolí čerstvého otce, chápavého partnera a dravého profesionála. Zatímco film ztvárňuje toto ‚moderní mužství’ a postavu ztracenou ve vodách soudobého rodičovství, ženy v tomto příběhu jsou daleko uvědomělejší a identifikované se svým místem ve společnosti,“ zmiňuje se v anotaci režisér Almendras. „Je to chlap, který chybuje – ale chybuje proto, že má ambice být dobrý ve všech rolích, které dělá. A víte, co se říká, že kdo nic nedělá, nic nezkazí,“ vysvětluje se smíchem Jiří Mádl, „někdy se to snadno soudí, ale sám vím, jak některé role v životě můžou být protichůdné. Chybuje, ale na konci těch pochybení je jistá sebereflexe a snaha jít dál; zkusit všechny ty věci dělat jinak – samozřejmě, s tím poučením, které postupně získá,“ uzavírá.
Co dalšího ještě herec Jiří Mádl a producentka Veronika Finková o filmu Hra prozradili? Kdo a proč dal Jiřímu během natáčení španělskou přezdívku „una más“? A jak tvůrci nahlíží na dlouhou a otevřenou erotickou scénu, která je součástí premiérového snímku? Na celý rozhovor a ukázky z filmu Hra se můžete podívat v našem úvodním videu.