Článek
Na lidi padá deprese a omezují návštěvy restaurací. Tak lze shrnout aktuální sondu do života tuzemských gastropodniků. Už tak tristní situace restaurací se začala ještě dále zhoršovat zhruba před dvěma týdny, kdy se mluvilo o omezení provozu hospod z důvodu snížení rizika přenosu koronaviru.
„Psychologicky to na lidi působí strašně, od doby, co se vyhlásilo, že jsou restaurace rizikové, tak se lidé bojí, chodí méně a po vyhlášení večerky začali rušit také domluvené akce. Od té doby jsme přestali plánovat. Nerad házím flintu do žita, ale dělat něco, co vám někdo bortí, to omrzí. A co vám mám říkat, stojí to za starou bačkoru,“ říká Michal Hruška, majitel restaurace Hruškovna v Kutné Hoře.
Těžká situace podle něj bude trvat minimálně do jara příštího roku, a zda ji hospoda přežije, záleží hlavně na hostech. „Chtěl bych lidi vyzvat, aby neseděli doma a nepili lahváče na balkoně, ale aby přišli posedět k nám. Dbáme na všechna hygienická opatření,“ dodává Hruška s tím, že do pondělka upraví v podniku vzdálenost mezi stoly.
Podobně hovoří i obsluha restaurace Na Slamníku v pražských Dejvicích.
„Upravit stoly, to už je maličkost, horší je, že se lidi začali bát. Zatím se nám covid dařilo zvládnout relativně dobře, i když samozřejmě tržby i návštěvnost klesly, ale od té večerky to je najednou cítit. Ani ne kvůli tomu, že přijdeme o hodinu tržeb, spíše chodí lidé méně i přes den,“ shrnuje situaci číšník.
Avšak ne všechny restaurace mají stejné zkušenosti. Například restaurace vyhlášeného šéfkuchaře Jana Punčocháře U Matěje na Hanspaulce si na úbytek hostů nestěžuje.
Až na karanténu se jí podle provozního Marka Kaisera zdravotní krize takřka netýkala, naopak po jarním uvolnění se zájem o její služby ještě zvětšil. „Měli jsme skoro vždy plno, čili více to naplnit ani už moc nešlo, ale poznali jsme to podle rezervací, kterých bylo ještě více,“ říká provozní.
Nouzový stav se podle něj restaurace dotkne jen tak, že musí obvolat všechny objednavatele větších akcí a oznámit jim, že budou větší rozestupy mezi stoly a u každého může sedět jen šest lidí. „Několika lidem jsme už takto volali a nikdo s tím neměl problém,“ dodává Kaiser.
Podle Luboše Kastnera z Asociace malých a středních podniků, který v ní zastupuje restauratéry, je nyní nutné lidi přesvědčit o tom, že gastronomické provozy jsou bezpečné.
„Sestavujeme nyní doporučení, co mají restaurace dělat a jak mají komunikovat směrem k zákazníkům. Už o tom jednáme i s vládou a doufáme, že nám marketingovou akcí pomůže obor, který je podseknutý, znovu nakopnout. Hospody jsou součástí naší národní kultury, jsou vepsané do naší DNA,“ říká Kastner.
Úbytek zákazníků pociťují kromě hospod a restaurací také další provozovny spojené s občerstvováním hostů.
„Všichni vnímáme vysokou míru nejistoty a cokoliv předvídat je v tuto chvíli velmi těžké, ale předpokládáme, že lidé budou reagovat na epidemiologická doporučení a že se tím pádem sníží návštěvnost obchodních center i našich obchodů. Již nyní máme snížené kapacity v oblasti kávového posezení, kde jsme s ohledem na nařízené rozestupy museli zredukovat počet stolů,“ říká Tomáš Zahradník, ředitel obchodů společnosti Tchibo Praha
Podle něj jsou obchody Tchibo na zhruba dvou třetinách návštěvnosti oproti loňskému roku a výrazný je pokles právě v sekci kávového baru.
Kavárenský řetězec Starbucks nyní už další výraznější úbytek hostů neeviduje, ale na pondělní nouzový stav se připravuje.
„Snížení návštěvnosti neočekáváme ani v budoucích týdnech. Myslíme však i na zákazníky, kteří se rozhodnou dočasně omezit sociální kontakty a zůstat doma. Ti si mohou objednat své oblíbené menu prostřednictvím doručovací služby Dámejídlo.cz bezpečnou cestou až domů,“ říká Michal Holotík, produktový manažer Starbucks pro Česko a Slovensko.
Nižší návštěvnost v řádu procent zaznamenává i IKEA, a to hlavně u dvou pražských restaurací, které jsou součástí nábytkářského řetězce.
„Další úbytek hostů očekáváme od pondělí, kdy vzhledem k opatřením musíme omezit počet míst k sezení, aby u jednoho stolu sedělo maximálně šest hostů, a zároveň musíme zachovat bezpečné rozestupy mezi stoly,“ říká Jakub Slavík, manažer Ikea Food Česká republika.